نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور تدوین سناریوهایی برای آیندۀ ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی ایران در فضای انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته، از نظر هدف کاربردی –توسعهای و از حیث روش گردآوری دادهها، توصیفی-تحلیلی و با استفاده از روش سناریونویسی میباشد. جامعه آماری شامل دو طیف؛ اسناد علمی و افراد خبره از مؤسسهها و دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. روش نمونهگیری در بخش کیفی از نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند ملاکمحور و در بخش کمی از نوع در دسترس استفاده گردید. در گردآوری دادهها از روش دادهکاوی و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل مضمون، روش سناریونویسی و نرمافزار کیفی میکمک استفاده به عمل آمد. یافتهها نشان از 16 عامل بوده که پس از تحلیل ساختاری عوامل و وزندهی عدمقطعیتها با روش میزان اهمیت و اجماع، دوگانههای «تولید دانش فردی و شبکهای » و «نظام کار و اشتغال فرسوده و فناورانه» حائز بالاترین امتیاز شدند. از برهم کنش این دو عدمقطعیت 4 سناریو: ساختار شبکهای صلاحیتگرا با نماد هشتک؛ ساختار پاسخگوی تجارتگرا با نماد کاسب؛ ساختار وظیفهای دانشگرا با نماد کولاژ؛ و ساختار جزیرهای آموزشگرا با نماد مکتب به دست آمد. بدین ترتیب، وضعیت موجود ساختار رشتهها و گروههای آموزشی دانشگاهی در ایران در برابر تحولات انقلاب صنعتی چهارم در طیفی از تحول (سناریوی هشتک) تا فروپاشی (سناریوی مکتب) قرار دارد. دانشگاهها در آینده نزدیک شاهد بحران تولید دانش و مهارت، صلاحیت و شایستگیمداری برای دانشآموختگان دانشگاهی و آماده نمودن آنها برای ورود به بازارهای نوین هستند. بنابراین؛ گذار از ساختار جزیرهای آموزشگرا به ساختار شبکهای صلاحیتگرا توصیه و پیشنهاد میگردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The future studies of the structure of academic disciplines and educational groups in Iran in the atmosphere of the fourth industrial revolution: a scenario approach
نویسندگان [English]
Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Educational Sciences, Department of Educational Management
چکیده [English]
The present research was conducted in order to develop scenarios for the future structure of academic disciplines and educational groups in Iran in the atmosphere of the fourth industrial revolution. The approach of the current research is mixed, in terms of practical-developmental purpose and in terms of data collection method, it is descriptive-analytical and using the scenario writing method. The statistical population includes two spectrums; Scientific documents and experts were from public institutions and universities in Tehran. The sampling method was used in the qualitative part of non-probability criterion-based targeted sampling and in the quantitative part of the available type. The sampling method was used in the qualitative part of non-probability criterion-based targeted sampling and in the quantitative part of the available type. The findings showed 16 factors that after the structural analysis of the factors and the weighting of the uncertainties with the method of importance and consensus, the duals of "individual and network knowledge production" and "worn and technological work and employment system" got the highest score. From the interaction of these two uncertainties, 4 scenarios: competent oriented network structure with hashtag symbol; Responsive business-oriented structure with Tradesman symbol; Knowledge oriented task structure with collage symbol; And the educational island structure was achieved with the symbol of the school. In this way, the current situation of the structure of university courses and educational groups in Iran is against the developments of the fourth industrial revolution in a spectrum from transformation (hashtag scenario) to collapse (school scenario). In the near future, universities are witnessing a crisis in the production of knowledge and skills, competence and orbital competence for university graduates and preparing them to enter new markets. So; It is recommended and suggested to transition from the education-oriented island structure to the competent oriented network structure.
کلیدواژهها [English]