نویسنده
گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری آموزشی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رشد حرفهای اعضای هیئت علمی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن انجام شد. از روش پژوهش توصیفی علّی – مقایسهای و پرسشنامه محقق ساخته برای
جمعآوری دادهها استفاده شد. جامعه آماری 17787 نفر عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده چند مرحلهای 531 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از مجموع 531 نفر پاسخدهنده 53 نفر در گروه هیئت علمی موفق، 57 نفر در گروه هیئتعلمی ناموفق و 421 نفر در گروه هیئتعلمی در حال گذار قرار گرفتند. همچنین، در آزمونهای استنباطی از تحلیل واریانس و آزمونF و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین اعضای هیئت علمی موفق و ناموفق از نظر مؤلفههای روابط و تعاملات علمی و گروهی، جامعهپذیری سازمانی، شیوه تصمیمگیری در گروه علمی مربوط و عوامل ساختاری تفاوت معنادار وجود دارد. گروههای ناموفق بیش از گروههای موفق و در حال گذار به آموزش اهمیت میدهند. همچنین، دو گروه موفق و ناموفق برحسب متغیر جامعهپذیری سازمانی و بهویژه زیرمؤلفۀ فرایند آماده سازی و هماهنگی اولیه با یکدیگر تفاوت معنادار داشتند. مقایسه دو گروه هیئتعلمی موفق و ناموفق برحسب میزان تعاملات و روابط علمی آنها نشان داد که گروه موفق بهطور معنادار بیشتر از گروه ناموفق دارای تعاملات و روابط علمی هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effective elements on professional development of faculty members and ways to improve it
نویسنده [English]
Department of Comparative Studies in Higher Education and Innovation, Institute for Research & Planning in Higher Education
چکیده [English]
The current study was carried out with the purpose of reviewing effective factors on professional development of faculty members and proposing some strategies for its improvement. A causal-comparative descriptive research method was used, and a researcher-made questionnaire was utilized for data collection. The statistical population of the study included 17787 full time faculty members of the universities affiliated with the Ministry of Science, Research and Technology, of which 531 individuals were selected based on multistage stratified random sampling. Out of 531 respondents, 53, 57 and 421 persons were placed in three groups of successful, unsuccessful and in transition faculties, respectively. Variance analysis, F test and Scheffe test were employed to analyze data. Results showed that there was a significant difference between successful and unsuccessful faculty members in terms of relationships, and group and scientific interactions factors, organizational socialization, methods of decision making in the related scientific group and structural factors. Unsuccessful groups put more emphasis on teaching compared to successful and in transitions groups. In addition, successful and unsuccessful groups had significant differences with each other based on organizational socialization variable and specially sub-factor of preparation and primary coordination process. Comparison between the successful and unsuccessful groups, based on their degree of interaction and scientific relationships, showed that the successful group had significantly more interactions and scientific relationships compared to the unsuccessful group.
کلیدواژهها [English]