آینده اندیشی در بارۀ کیفیت آموزش‌عالی ایران؛ مدلی بر آمده از نظریۀ مبنایی (GT)

نویسنده

استادیار گروه برنامه‌ریزی آموزش‌عالی مؤسسۀ پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌عالی

چکیده

در «جامعۀ دانش» کیفیت آموزش‌عالی و نظام علمی به مسئله‌ای راهبردی برای بقا و توسعه و حاکمیت سرزمینی ملتها بدل شده است و بدون آن امکان ادارۀ خوب کشور فراهم نمی‌آید. آینده اندیشی کیفیت در آموزش عالی ایران نیاز به مدلی دارد که بر اساس آن امکان پایش کیفیت فراهم شود. روش «نظریۀ مبنایی» یا «نظریه برخاسته از داده‌ها» (GT) به ما کمک می‌کند تا این مدل را از ساختار درونی ارزشها، نگرشها و تجربه‌های زیسته کنشگران و ذینفعان نظام علمی ایران و شرایط و موقعیت خاص این جامعه درک کنیم. بر اساس مدل به دست ‌آمده، پدیده اصلی اراده معطوف به بازی است؛ به عبارت دیگر، در این مدل توضیح داده می‌شود که یاران و ذینفعان آموزش‌عالی در چه شرایطی در بازی پایش کیفیت شرکت می‌کنند. اطلاع‌رسانان، این پدیده را از طریق موجبات علّی آن توضیح می‌دهند و بیان می‌کنند که چه عواملی در فرایند شکل‌گیری این بازی تأثیر دارند و این بازی در کدام زمینه و با چه ویژگیهایی و در چه شرایط محیطی صورت می‌گیرد و چه عاملیتها و کنشهایی (مداخلات و راهبردهایی) می‌تواند در این فرایند اثر بگذارد و چگونه این فرایند به پیامدهایی که متضمن کیفیت آموزش‌عالی و نظام علمی است، منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Future View of Iranian Higher Education Quality; A Grounded Theory based Model

نویسنده [English]

  • M. Farasatkhah

Assistant Professor, Department of Higher Education Planning, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran

چکیده [English]

In the “knowledge society”, the quality of higher education and the scientific institutions has become a strategic element for national development as well as the territorial sovereignty. It is not possible to the states to have a good governance without the quality in knowledge production system of the state. The future view of Iranian higher education requires a model for monitoring the quality. Grounded theory(GT) helps us to seek this model from the internal structure of the agents’ and stakeholders’ values, attitudes and experiences in Iranian scientific circles and specific conditions that embodies Iranian society. Based on the suggested model, the main phenomenon is the" will to the game". This model explains the circumstances in which the partners participate in the practice of “quality work” (QW). The key informants in this study have expounded the causal factors that lead to the formation of QW. They have also explained the context and environment in which QW is implemented, the actions (interventions and strategies) that could operate QW and the outcomes of higher education and knowledge production system of the country, that we gain at the end.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Quality
  • Evaluation
  • and Grounded Theory