نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه رازی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و رواسازی ابزاری برای ارزیابی مسئولیتپذیری اجتماعی در دانشگاه رازی بود. بدین منظور از روش پژوهش آمیخته متوالی اکتشافی و در بخش کیفی نیز از روش گروههای بحث متمرکز (فوکوس گروپ) استفاده شد (27 =n). جامعه آماری در بخش کمّی دانشجویان دکتری، اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاه رازی بودند (1425=N) که تعداد 152 تن از آنها به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی ظاهری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروه بحث متمرکز و محاسبه «نسبت روایی محتوا» و روایی سازه با استفاده از میانگین واریانس استخراجی و پایایی آن از طریق محاسبه پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فعالیتهای دانشگاه برای انجام دادن مسئولیت اجتماعی خویش در قبال جامعه در 9 بعد شامل مسئولیتپذیری در قبال دانشجویان، مسئولیتپذیری در قبال کارکنان و اعضای هیئت علمی، مسئولیتپذیری اقتصادی، مسئولیتپذیری در قبال دانشگاههای همکار (همکاری بین دانشگاهی)، مسئولیتپذیری در قبال جامعه بیرونی، مسئولیتپذیری در قبال محیط زیست، مسئولیتپذیری در قبال آموزش با کیفیت، مسئولیتپذیری برای فرهنگسازی و مسئولیتپذیری رهبری (مدیریت) دانشگاه قابل شناسایی است. این ابعاد درمجموع، 518/81 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه را تبیین میکنند. افزون بر این، یافتهها نشان داد که فعالیتهای دانشگاه در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعی از وزن یکسانی برخوردار نیستند و هر یک وزن و سهم متفاوتی دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Construction and validation of criteria for university social responsibility assessment
نویسندگان [English]
Razi university
چکیده [English]
The purpose of the current research was to construct and validate an instrument for evaluating social responsibility in Razi University. For this purpose, the sequential exploratory mixed research method was used, and in the qualitative part, the focus group discussion method (n = 27) was utilized. The statistical population in the quantitative section were doctoral students, faculty members and experts of Razi University (N=1425), of which 152 were selected as a statistical sample using stratified proportional assignment sampling. The external and content validity of the research tool was confirmed by the focus group discussion and the calculation of the content validity ratio and construct validity using the average variance extracted and its reliability through the calculation of composite reliability and Cronbach's alpha coefficient. The findings of the research showed that the activities of the university to fulfill its social responsibility towards society in 9 dimensions including responsibility towards students, responsibility towards staff and faculty members, economic responsibility, responsibility towards partner universities (inter-university cooperation), responsibility towards the external society, responsibility for the environment, responsibility for quality education, responsibility for cultural development and responsibility for the leadership (management) of the university can be identified. In total, these dimensions explain 81.518% of the variance of the university's social responsibility. In addition, the findings indicated that the activities of the university in the field of social responsibility do not have the same weight and each one has a different weight and contribution.
کلیدواژهها [English]