نویسندگان
1 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی دانشگاه یزد
چکیده
هویت اجتماعی حاصل عضویت و تعاملات فرد در گروهها و میدانهای اجتماعی مختلف است. هویت دانشجویی نیز بهعنوان یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی دانشجویان در نتیجه عضویت در گروه دانشجویی بهوجود میآید که با حس تعلق و تعهد به این نقش اجتماعی همراه است. این پژوهش با هدف بررسی هویت دانشجویی و عوامل مرتبط با آن در دانشگاههای یزد انجام شد. این تحقیق در رویکرد کمّی و با روش پیمایش انجام شد. دادههای پژوهش نیز به کمک پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان در سال تحصیلی 93-1392 دانشگاههای یزد بود که 450 نفر با روش طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج نشان داد که هویت دانشجویی بیشتر دانشجویان در حد متوسط است و بر حسب نوع دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و حق انتخاب تغییر میکند. متغیرهای سرمایه اجتماعی، چشمانداز شغلی، امید به آینده، رشته تحصیلی و درآمد خانواده مهمترین متغیرهای تبیین کننده هویت دانشجویی هستند. تقویت مهارتها و سرمایه اجتماعی و فرهنگی دانشجویان در کنار رفع مشکلات شغلی و ترسیم امید و چشمانداز روشن از آینده میتواند احساس تعلق آنها به هویت
حرفهشان را ارتقا بخشد و از این طریق دلبستگی و موفقیت آنها را در ایفای نقش افزایش دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Student identity and its related factors among students in Yazd Universities
نویسندگان [English]
1 Department of Sociology, Yazd University
چکیده [English]
Abstract
Social identity is the result of membership and interaction of an individual in different groups and social settings. Student identity, as an important aspect of students' social identity, is also a consequence of membership in student's group along with sence of belonging and commitment to the social role. The aim of this study was to investigate student identity and and its related factors in Yazd Universities. This research was completed by using quantitative survey approach. Data were collected via questionnaires. Statistical population included all students in 2013-15 academic year of which 450 individuals were randomly selected by stratified sampling method. Results indicated that the identity of most students were moderate and are changed depending on the type of university, major, educational level and right to choose. Social capital, job prospect, hope to future, education and family income were the most important variables in student identity explanation. Reinforcement of skills and social and cultural capitals in addition to resolving employment problems, and picturing hope and clear vision of the future can improve students' sense of belonging to their professional identity and thereby increase their involvement and success.
کلیدواژهها [English]