بررسی رابطه بین کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین به‌کارگیری مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده (قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) و کیفیت زندگی کاری اعضای
هیئت‌علمی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. روش پیمایشی از نوع همبستگی برای این پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود که از این تعداد 214 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به طور تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق دو پرسشنامه محقق ساخته از جمله پرسشنامه سازمان یادگیرنده شامل 30 سؤال و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری شامل 32 سؤال برای تولید داده استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سازمان یادگیرده معادل 81/0 و ضریب آلفای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معادل 84/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل چندگانه، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کاربست مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی رابطه معنا‌دار وجود دارد. بین مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده (قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی) با کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی رابطه معنا‌دار وجود دارد. میان مؤلفه‌های سازمان یادگیرنده، مؤلفه مدلهای ذهنی می‌توانند بهترین پیش‌بینی‌کننده کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت‌علمی باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examination of Relationships between the Application of Learning Organization Components and Faculty Members Work Life in the Universities

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hadi Asgari 1
  • Farahnaz Tavakolian 2
  • Mohamad Taleghani 1

1 Department of Business Management, Islamic Azad University of Tonekabon

2 M.A. Students in Educational Administration, Islamic Azad University of Tonekabon

چکیده [English]

The principal goal of this study was to evaluate the relationship between using learning organization components (personal mastery, mental models, shared vision, team learning and system thinking) and quality work life of faculty members in Western Mazandaran Islamic Azad universities. A descriptive survey correlation design method was used for this study. Statistical population included all full time faculty members of the Western Mazandaran Islamic Azad universities. A total of 214 people were randomly selected by using stratified sampling method. In this study, two researcher made questionnaires, learning organization including 30 questions and work life questionnaire including 32 questions were used in generating the data. The reliability of learning organization (.81) and work life (.84) questionnaires determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient. Multiple regression, Pierson correlation coefficient and ANOVA tests were used to analyze data. The findings indicated that: 1) there is a meaningful relationship between the application of the learning organization components and quality of work life 2) there is a meaningful relationship between the application of learning organization components (personal mastery, mental models, shared vision, team learning and system thinking) and quality of work life and 3) among learning organization components, mental models can be the best predictors for faculty members' quality of work life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Organization Components
  • Quality of Work Life
  • Western Mazandaran Islamic Azad Universities
  • faculty members