نویسندگان
1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
2 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
3 دانشکده علوم دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی روابط چندگانه میان متغیرهای اعتماد، خودکارآمدی عضو هیئتعلمی و خودکارآمدی جمعی اعضای هیئتعلمی در دانشگاههای منتخب دولتی شهر اصفهان بود. فرضیات پژوهش بر مبنای مطالعه روابط مؤلفههای اعتماد، مؤلفههای خودکارآمدی عضو هیئتعلمی و خودکارآمدی جمعی تدوین و بررسی شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای منتخب دولتی شهر اصفهان، جمعاً به تعداد 1541 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نفر محاسبه شد و تعداد 261 نفر در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از سه ابزار پرسشنامه استاندارد اعتماد اعضای هیئتعلمی و پرسشنامههای محقق ساخته خودکارآمدی عضو هیئتعلمی و خودکارآمدی جمعی استفاده شد. پایایی هر سه مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0، 83/0 و 89/0 محاسبه و دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی رگرسیون و مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد به طورکلی، اعتماد و خودکارآمدی عضو هیئت علمی بر خودکارآمدی جمعی تأثیر دارد و میان مؤلفههای اعتماد و خودکارآمدی عضو هیئتعلمی رابطه پنهان و میان اعتماد و خودکارآمدی جمعی و خودکارآمدی عضو هیئتعلمی با خودکارآمدی جمعی روابط مثبت و معنادار وجود دارد. براساس مدل معادله ساختاری میزان پیش بینی خودکارآمدی جمعی از طریق اعتماد و مؤلفههای آن 70/0=Gamma و توسط خودکارآمدی عضو هیئتعلمی و مؤلفههای آن 12/0=Gamma بود. شاخصهای برازش مدل نشان داد که مدل پژوهش از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining Multi Relationships among Faculty Trust, Faculty Efficacy and Collective Efficacy at the Universities
نویسندگان [English]
1 Ph.D., Student in Educational Sciences, Isfahan University
2 Department of Educational Science, Isfahan University
3 Department of Statistics, Isfahan University
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine the multi relationships among faculty trust, faculty members efficacy and their collective efficacy at selected public universities of Isfahan. Research hypothesis formulated based on study of relations among faculty trust components, faculty efficacy components and their collective efficacy. The research method was descriptive correlational type and the statistical population were consist 1541 faculty members of selected public universities of Isfahan. Statistical sample were chosen by stratified random sampling and 261 faculty members participated in this study. Three gathering information tools including, higher education faculty trust inventory, higher education faculty member efficacy inventory and collective faculty member efficacy inventory were used. The reliability of questionnaires by calculating the Cronbach's alpha coefficients were found to be 0.81, 0.83 and 0.89 respectively. The data were analyzed by using inferential statistics (Multivariate Correlation, Regression and Statistical Equation Modeling).The finding revealed that generally faculty trust and faculty members efficacy have affected the collective efficacy, and there is a latent relationship between faculty trust and faculty member efficacy. Also there is a positive and significant correlation between faculty trust and collective efficacy and faculty member efficacy and collective efficacy. Based on Structural Equation Model, the predictability of collective efficacy level was determined via trust and its components (Gamma= 0.70) and faculty member efficacy (Gamma=0.12). The fit indicators indicated that the research model was relatively good fitting.
کلیدواژهها [English]