نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
2 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تواناییهای علمی و عملی دانشجویان کارشناسیارشد و کیفیت راهنمایی استادان در نوشتن پایاننامه بوده است. بدین منظور نظرهای 137 نفر از دانشجویان ترم سوم کارشناسیارشد تربیت بدنی ورودی سال 1385 دانشگاههای ارومیه، اهواز، تربیت معلم تهران، تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد و گیلان به وسیله پرسشنامه محققساخته (89/0= α) جمعآوری شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که دانشجویان کارشناسیارشد میزان تواناییهای علمی و عملی خود (میانگین 45/2 از 4) و کیفیت راهنمایی استادان راهنما و مشاور (میانگین 65/2 از 4) خود را متوسط ارزیابی کردهاند. به علاوه، نتایج تحقیق تفاوت معناداری را بین کیفیت راهنمایی پایاننامه توسط استادان راهنما و مشاور نشان داد (001/0≥P) که استادان راهنما با میانگین 75/2 بالاتر از استادان مشاور با میانگین 54/2 قرار گرفتند. بین تواناییهای دانشجو و کیفیت راهنمایی استادان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (001/0≥P ). همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین متغیر تواناییهای علمی و عملی دانشجو با متغیرهای توجه مسئولان به نتایج پایاننامه و استفاده از آن (026/0= P) و استفاده دانشجویان از دادههای واقعی و عدم احتمال تقلب (001/0= P ) وجود داشت. به علاوه، رابطه مثبت و معناداری بین متغیر کیفیت راهنمایی استادان و متغیر ارزشیابی عادلانه پایاننامههای کارشناسی ارشد (001/0≥P ) وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study the Capabilities of M.A. Students of Physical Education and the Advising Quality of Faculty Members about the Thesis Writing
نویسندگان [English]
1 Graduate in Sport Management, Tehran University
2 Tehran University
چکیده [English]
The purpose of this present research was to the study of scientific and practical capabilities of M.A. students and advising quality of their supervisors and advisors. In this regard, was gathered perspectives of 137 M.A. students of physical education of universities of Urmia, Shahid Chamran Ahvaz, Tarbiat Moallem Tehran, Tehran, Shahid Beheshti, Ferdosi Mashhad and Gilan who had been passed 3 semester of their program was gathered. The instrument of data collection was a researcher-made questionnaire (α-coefficient was 0.87). Research results indicated that the graduate students evaluated their scientific and practical capabilities (2.45 out of 4) and advising quality of their supervisors and advisors (2.65 out of 4) in a mediocre level. In addition, research findings illustrated a significant difference between supervisors and advisors in quality of advising (P=0.001) that quality of advising of supervisors (with mean of 2.75) was better than advisors (with mean of 2.54). There was a significant positive correlation between student capabilities and advising quality of their professors
(P ≤ 0.001). Also, there was significant positive correlations between students, scientific and practical capacities and 1) notice of target population from thesis results (P ≤ 0.001), 2) attendance of authorities at these results and putting them in practical use (P = 0.026), and 3) using real data by students and without cheating probability (P = 0.001). In addition, there was significant positive correlation between the advising quality of teachers and 1) notice of target population from thesis results (P = 0.043), 2) fair variable of evaluation of postgraduate (M.A) theses (P ≤ 0.001).
کلیدواژهها [English]