تحلیل موانع آموزشی توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی از دیدگاه محققان

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران

2 دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان،

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع آموزشی توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی بود. روش تحقیق تحلیلی ـ تبیینی و جامعه آماری شامل 190 نفر از محققان مراکز و مؤسسات تحقیقات ملی وزارت جهادکشاورزی بود که با توجه به جدول مورگان 128 نفر آنان به عنوان نمونه از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اعتبار(روایی) ابزار تحقیق را صاحبنظران در این زمینه تآیید کردند و برای تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای هر یک از مقیاسهای پرسشنامه در حد مناسب (بالای 75/0) بود. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هفت عامل مدیریتی با واریانس 896/18 درصد، نیروی انسانی با واریانس 964/11 درصد، برنامه ریزی با واریانس 724/9 درصد، متخصصان با واریانس 399/9 درصد، انگیزشی با واریانس 177/9 درصد، تمرکز متخصصان با واریانس 559/7 درصد و بی اطلاعی با واریانس 139/6 درصد مهم‌ترین موانع آموزشی توسعه فناوری نانو در بخش کشاورزی ایران به شمار می‌روند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Educational Obstacles for Expansion of Nanotechnology Agricultural Sector from the Viewpoints of Researchers

نویسندگان [English]

  • SH.A. Tohidloo 1
  • S.M. Mirdamadi 2
  • R. Rezaei 3

1 M.Sc. in Agricultural Extension and Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran

2 Head of Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran

3 Agricultural Faculty, University of Zanjan

چکیده [English]

The main purpose of this research was to analysis of educational obstacles for expansion of nanotechnology in Iranian agricultural sector. Research Method was explanatory and analytic. One hundred and twenty eight out of a total of 190 researchers of nation centers of Agricultural Jahad Ministry familiarity were randomly selected and were interviewed for this research. Validity was estimated by experts, suggestion and reliability by using Cranach’s alpha formula. The results of a factor analysis showed that variation for seven factors. It was 18.896 percent, for managerial factor, it was 11.946 percent, for human resources factor, it was 9.724 percent for planning factor, it was 9.399 percent for experts factor, it was 9.177 percent for attitudinal factor, and it was 7.559 percent, for lack of information factor. These factors with different variations were the most important educational obstacles for nanotechnology development in agricultural sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Nanotechnology
  • experts
  • Educational Obstacles
  • Public Perception