نویسندگان
1 عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
2 کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران
3 دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه تهران
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش آموزش کارآفرینی بر اشتغال دانشآموختگان آموزش عالی ایران در دنیای در حال تغییر است. نمونه پژوهش 46 نفر از متخصصان کارآفرینی بودهاند که با استفاده از روش دلفی مورد مطالعه قرار گرفتند. دادهها پس از گردآوری با استفاده از آزمونهای مجذور آزادی کای و همبستگی کندال تحلیل شدند. بررسی نتایج نهایی نشان داد که اغلب متخصصان معتقد بودند که در گستره جهانی شدن، آموزش سبک تفکر و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه (R & D) کارآفرینی، برگزاری کارگاههای آموزش کارآفرینی دیجیتالی، کسب و کارهای الکترونیکی، سیاستگذاریها و برنامهریزیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها با ارزشهای کارآفرینی، همکاریهای علمی با مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای توسعه یافته، تبادل استاد و دانشجو و.... می تواند راهکار ارزشمند ی برای ایجاد تفکر کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان آموزشعالی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Entrepreneurship Education in New Millennium as an Infrastructure for University Graduates Employment
نویسندگان [English]
1 Department of Higher Education Planning, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran
2 M. A. in Educational Planning , Tehran University, Tehran, Iran
3 PhD Candidate in Psychology, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of present study is to evaluate the role of teaching entrepreneurship on the employment of Iranian higher education graduates in today`s changing world. The Delphi method is used and a sample of 46 entrepreneurship specialists is questioned about the subject. Once the data are collected, they are analyzed using χ2-square Freedman test and Kendal correlation. Final results reveal that the majority of individuals believe in the context of globalization, the factors like: Teaching different learning styles and entrepreneurial culture, Increasing research and development centers for entrepreneurship, Conducting digital entrepreneurship workshops, Developing IT based businesses, Policy making and planning for teaching and research in universities based on entrepreneurship values, Scientific cooperation with educational and research centers in developed countries, and Faculties & students exchanges, are the most important and influencing factors among others for making an entrepreneurship thinking and creating infrastructure for higher education graduates Employment.
کلیدواژهها [English]