ویژگیهای طرح برنامه درسی دانشگاههای مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه بوعلی سینا

2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تربیت معلم

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی ویژگیهای طرح برنامه درسی دانشگاههای مجازی ایران و مقایسه آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی بود. در این پژوهش از بین دانشگاههای مجازی ایران دانشکده مجازی علوم حدیث، مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت و مرکز آموزشهای الکترونیکی و آزاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به صورت نمونه‌گیری هدفمندانه و در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به طرح برنامه درسی این سه دانشگاه نیز از دو روش مصاحبه با آگاهان کلیدی و بررسی سامانه مدیریت یادگیری استفاده شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از شیوه‌های تحلیل کیفی بررسی و تحلیل شدند.
یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که در طرح برنامه درسی سه دانشگاه مجازی ایران به عوامل اثرگذار بر برنامه درسی دانشگاه مجازی توجه نشده است. برخی از عناصر برنامه درسی این دانشگاهها مانند رویکرد تدوین هدفها، شکل ارائه محتوا، تعیین فعالیتهای یادگیری و شیوه‌های ارزشیابی مطابق با الگوی راهنما تدوین نشده است. همچنین، در تدوین و طراحی عناصر دیگر برنامه درسی همچون مواد و منابع یادگیری، انتخاب راهبردهای تدریس، زمان و فضا به اصول و نمونه‌ها مطابق الگوی راهنما توجه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Characteristics of Curriculum Design in Iranian Virtual Universities and its Comparison with the Model of Virtual University Curriculum Development

نویسندگان [English]

  • Farhad Seraji 1
  • Mohammad Attaran 2
  • Majid Ali Asgari 2

1 Assistant Professor, Department of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Psychology & Education ,Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present research aims to identify and study characteristics of curriculum design in Iranian virtual universities and to compare it with the directive model of virtual university curriculum development. Three Iranian virtual universities, Olum-e-Hadith Virtual College, Center of Electronic Education of Elm va San’at University and Center of Open and Electronic Learning of Khajeh Nasiroddin Tusi University were selected through purposive and accessible sampling. Two methods, i.e. interview with key informants and analysis of the learning management system, were implemented to collect the related data. The gathered data were examined and analyzed using qualitative approach.
Findings of the research showed that in curriculum design of these three universities, factors, which influence in the virtual university curriculum have been neglected. Some curricular elements of these universities, such as formulation of objectives, form of content presentation, determination of learning activities and assessment methods have not been designed according to the model. Other characteristics such as learning material and resources, selection of teaching strategies, time and location have been designed regardless of principals and examples provided by the model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual University
  • curriculum design
  • Virtual Learning Environment
  • curriculum development
  • Model of Virtual University Curriculum Development