نویسندگان
1 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران
2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم
چکیده
شواهد نشان میدهد که ارتباطات و فناوری مربوط به آن تأثیری بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها و از جمله آموزشعالی داشته و تصویر تازهای از سازمان در پیش چشم گشاده و سبب شکلگیری پدیده جهانی شدن گردیده است. ارتباطات گشوده در این مسیر میتواند متضمن ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش دانشگاهی باشد. از این رو، بررسی ارتباطات سازمانی جاری در ساختار کنونی آموزشعالی برای پی بردن به میزان فاصله دانشگاههای کشور با شرایط جهانی به منظور برنامهریزی استراتژیک در این حوزه امری ضروری است. ارتباطات سازمانی رگهای حیاتی سازمان به شمار میروند که نقش تبادل اطلاعات و تسهیل جریان امور سازمان را، چه در درون و چه در بیرون از سازمان، برعهده دارند. شکل و نقشه جریان ارتباطات سازمانی در ساختار سازمان هویداست. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار ارتباطات سازمانی در مراکز آموزشعالی دولتی خوزستان با توجه به فرایندهای جهانی شدن بوده است. این تحقیق با مدلسازی بر مبنای مدل دفت انجام شد. برای این منظور، دانشگاههای دولتی خوزستان شامل دانشگاههای شهید چمران اهواز، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین، دانشگاه علوم دریایی خرمشهر و مجتمع آموزشعالی فنی و مهندسی جندی شاپور دزفول مورد مطالعه قرار گرفتند. روش پژوهش پیمایشی و کیفی بود و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که ساختار سازمانی دانشگاههای دولتی خوزستان مکانیکی است و به سوی ساختار ارگانیک درحرکت و درحال تقویت زیرساختهای ارتباطی خود است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Open Communication in Higher Education, the Necessity of Facing Globalization Challenges: Case Study of Khuzestan Public Universities
نویسندگان [English]
1 Assisstant Professor, Department of Psychology & Education Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Asisstant Professor, Department of Psychology & Education Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The evidences show that communication and technology have made a great effect in developing and changing organizations as a whole, and higher education institutions in particular. It has depicted a new picture of organization and has facilitated the formation of globalization. The communication formulated through this channel would ensure fostering the quality of academic education and research. In order to fill out the gap toward globalization in strategic planning process, it is, therefore, essential to consider the current organizational communication within the present higher education structure. Organizational communication is the core of an organization and has the role of interchanging information, as well as facilitating executive affairs, be it internal or external. The form and plan of organizational communication can be viewed in its structure. The purpose of this research was to study the structure of the organizational communication in public higher education institutions of Khuzestan, a Province in the South of Iran, regarding the process of globalization. The conceptual framework of this research was based on Daft model of organization. The statistical population of the study included all public universities of Khuzestan Province, namely Shahid Chamran University, Ramin Agriculture & Natural Resources University, Khorramshahr Ocean Science University, and Jondi Shapur Engineering & Technology Institution of Higher Education. Survey as well as qualitative method was selected by use of questionnaire and interview. The findings show that Khuzestan Universities are bearing a mechanical model in their organizational structure at present and are movinging toward implementing an organic style.
کلیدواژهها [English]