بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

3 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

4 استادیار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از ارائه این مقاله بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری میان رؤسای دانشکده های نه دانشگاه بوده است. در این پژوهش 562 نفر از اعضای هیئت علمی به پرسشنامه های ارزیابی فرهنگ سازمانی، ارزیابی مهارتهای مدیریتی و سبک رهبری پاسخ دادند. جامعه آماری این مطالعه در هفت دانشکده مشابه از 3829 عضو هیئت علمی تشکیل شده است. به دلیل اینکه ممکن بود استادان دانشگاههای مورد نظر تمایل اندکی به همکاری داشته باشند، برای پرهیز از افت تعداد نمونه، پرسشنامه ها در میان همه استادان پخش شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که میان فرهنگ سازمانی موجود و آرمانی اعضای هیئت علمی فاصله وجود دارد. اعضای هیئت علمی بر این باورند که در فضایی کار می کنند که دارای این ویژگیهای فرهنگی است: گرایش به پایداری، قانونها و سیاستگذاریهای رسمی، هماهنگی و کارایی، هدف‌محوری و تأکید بر پیامدها. با این حال، با بررسی پاسخهای اعضای هیئت علمی به پرسشنامه ها آشکار شد که فرهنگ سازمانی آرمانی آنها شامل انعطاف‌پذیری، آزادی عمل، همکاری، رشد منابع انسانی، نوآوری و آفرینش، خطر پذیری، رشد حرفه‌ای و کسب دانش و مهارتهای حرفه‌ای است. همچنین، تحلیل داده ها آشکار ساخت که اثربخشی مهارتهای مدیریتی زمانی بالاست که بین نوع فرهنگ سازمانی و سبک رهبری و مهارتهای مدیریتی همنوایی وجود داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Relationship between Organizational Culture and Leadership Styles in Iranian Institutes of Higher Education

نویسندگان [English]

  • Farough Dr. Amin Mozaffari 1
  • M. H. Pardakhtchi 2
  • Mohammad Yamani Douzi Sorkhabi 3
  • Mohammad Zokaii 4

1 Assistant Professor, Department of Humanities and Social Sciences university Tabriz

2 Associate Professor, Department of Psychology and Education Shahid Beheshti University

3 Professor, Department of Psychology and Education Shahid Beheshti University

4 Assistant Professor, Department of Mathematics Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The present study aims to analyze the relationship between organizational culture and leadership styles among the deans of nine Iranian universities. Overall, 562 faculty members filled in the questionnaires on the organizational culture and the leadership style of 49 deans. Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI), Management Skills Assessment Instrument (MSAI), and Organizational Leadership Assessment (OLA) were used as tools for data gathering. The statistical population of the study was chosen from seven similar faculties of nine universities, comprising 3839 faculty members. To avoid the risk of participation, the questionnaire was distributed among all faculty members.
The results of the study suggest that there is a lack of congruence between the current and desired professional culture of the faculty members. The faculty members believe that they operate in a profession characterized by an overarching desire for stability, control, formal rules and policies, coordination and efficiency, and goal and results oriented. However, the respondents of this study indicated that their desired culture should be one that emphasizes flexibility, discretion, participation, human resource development, innovation, creativity, risk-taking, and a long-term emphasis on professional growth and the acquisition of new professional knowledge and skills. The statistical analyses indicated that the faculty members consider a manager as competent who enjoys leadership style and management skills based on adhocracy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Organizational Culture
  • and Leadership Styles