تبیین مؤلفه های یادگیری سازمانی در مؤسسات آموزش عالی کشاورزی

نویسندگان

1 دانشیار گروه ترویج و آمورش کشاورزی دانشگاه تهران

2 استادیار پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

تحقیق حاضر با هدف ارزیابی سطح یادگیری سازمانی و تبیین مؤلفه ­های آن انجام شده است. برای دستیابی به این هدف مجموعه‌ای از سه بعد ویژگیهای یک سازمان یادگیری محور، انواع یادگیری و فرایند یادگیری سازمانی بررسی شد. داده­ های تحقیق به وسیله 93 نفر از اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با روش نمونه ­گیری سیستماتیک تصادفی به دست آمد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود و از تحلیل عاملی برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحقیق بالا بودن سطح یادگیری سازمانی را در نمونه مورد مطالعه نشان می‌دهد. همچنین، یافته‌های تحقیق نشان داد که یادگیری فردی؛ یعنی توانمندسازی اعضای هیئت علمی به جانب دیدگاه مشترک، پاسخگویی و آگاه سازی بیرونی بیشترین نقش را در تبیین واریانس و سطح یادگیری سازمانی دارند و یادگیری تیمی و سازمانی در اولویتهای بعد قرار دارند. با استفاده از این نتایج تشویق و حمایت از فعالیتهای تیمی و گروهی در چارچوب اجرای تحقیقات و پروژه­های تیمی، ایجاد شبکه ­های علمی–تحقیقی، محلی، ملی و بین ­المللی از بهترین راهکارها برای ارتقای یادگیری زایشی، بازخوردی و عملی یا به عبارتی، یادگیری تیمی و سازمانی است.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining Components of Organizational Learning in Institutes of Agricultural Higher Education

نویسندگان [English]

  • Yousef Hedjazi 1
  • Hadi Veisi 2

1 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agriculture and Natural Resources Campus Tehran University

2 Assistant Professor, Department of Environmental Sciences Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The purpose of this study is apprizing and determining of organizational learning in Agriculture and Natural Resources campus of University of Tehran. The set of elements of organizational learning process, kinds of organizational learning and characteristics of learning organization was used as theatrical framework. The data used in this study had come from a random systemic sampling of 93 faculty members and questionnaire was research instrument. Hypothesis of the study was tested using factor analysis.  The finding of the study indicated that single loop learning, management and personal capabilities have the most important role and shire in amount of organizational learning level. Finding  also showed that team, organization and action learning are next priorities respectively. Based on findings, it seems that encouragement and support of team working as implementing interdisciplinary researches and projects, establishing scientific and research networks in local, national and international levels are the most strategic activities toward enhancing generative, reflection and action learning in institutes of agricultural studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational learning
  • Agricultural Higher Education
  • and Learning Organization