بررسی قابلیت های کارآفرینی دانشجویان دانشگاه اصفهان

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم تربیتی

2 دانشگاه اصفهان

3 استادیار دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی قابلیتهای کارآفرینی (استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت، ریسک ‎پذیری و خلاقت) دانشجویان دانشگاه اصفهان و تاثیر آموزشهای دانشگاهی در افزایش این قابلیتهاست. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری داده ‎ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامه 89/. برآورد شد. نمونه آماری مشتمل بر 250 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 84-83 بود که از طریق نمونه‎ گیری تصادفی طبقه ‎ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‎ ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم‌افزار SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان در زمینه استقلال طلبی، کنترل درونی، انگیزه پیشرفت و خلاقیت بالاتر از حد میانگین بود، اما نمرات ریسک پذیری از متوسط نمره معیار پایین تر بود. همچنین، آموزشهای دانشگاهی در پرورش ویژگی های کارآفرینی در دانشجویان موثر نبوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Survey of Entrepreneurship Capabilities of Isfahan University Students

نویسندگان [English]

  • Ehsan Badri 1
  • M. Javad Liaghatdar 2
  • M. Reza Abedi 3
  • E. Jafari 3

1 M. A. in Educational Sciences

2 Isfahan University

3 Assistant Professor of Isfahan University

چکیده [English]

The main purpose of this study was to investigate entrepreneurship capabilities (independence, internal control, progress motivation, risk- taking and creativity) of Isfahan University students, and specifying the influence of university education on reinforcing such capabilities.
In this study a descriptive method has been used. For gathering data a researcher-made questionnaire was used. Reliability coefficient of the questionnaire was 0.89. In order to carry out the project 250 students of Isfahan University in the academic year of 1383-84 / 2004-2005 were selected by random classical sampling method. Two levels of inferential and descriptive statistics by the use of SPSS software have been performed to analyse the data. The results showed that:
1. Entrepreneurship capabilities of the students in the independence, internal control, progress motivation and creativity were more than mean value, but in the case of risk-taking the relevant scores were less than mean value.
2. University education on reinforcing entrepreneurship capabilities of the students has not been effective.
3. Effectiveness of entrepreneurship center education on reinforcing entrepreneurship capabilities such as independence, internal control, progress motivation, risk-taking was refused, but this hypothesis in the case of creativity was accepted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Higher Education
  • Isfahan University Students
  • Entrepreneurship Center
  • independence
  • Progress Motivation and Creativity