نویسنده
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان زن در گروههای عمده آموزشی است. باتوجه به ماهیت پژوهش، روش توصیفی برای انجام دادن این مطالعه انتخاب شد. جامعه پژوهش کلیه دانشآموختگان زن دانشگاه مازندران (1236 نفر ) در تمام گروههای آموزشی هستند. نمونه تحقیق 292 نفر بودند که از این میان 177 نفر پرسشنامهها را ارسال کردند. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل نتایج به کمک آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که 9/56 درصد از دانشآموختگان زن دانشگاه شاغل و 43 درصد بیکار بودند. از بین این زنان شاغل 56 درصد در بخش خدمات، 32 درصد در بخش صنعت و 10 درصد در بخش کشاورزی به کار مشغول بودند. از بین نمونه تحقیق، 84 درصد زنان دانش آموخته رشتههای فنی و مهندسی، 56 درصد رشتههای علوم انسانی، 50 درصد رشتههای علومپایه و در نهایت، 38 درصد رشتههای علوم کشاورزی توانستند به کار مشغول شوند؛ عواملی نظیر دانشها و اطلاعات کسب شده در دوران تحصیل در دانشگاه، وجود داشتن زمینههای شغلی متناسب با رشته تحصیلی و مهارتهای عملی کسب شده در دوران تحصیل در دستیابی زنان به شغل مؤثر بوده است. همچنین، عواملی نظیر تعداد زیاد دانشآموختگان، آشنا نبودن با کارفرمایان و نبود استخدام در بخشهای دولتی، نبود اطلاعات کافی از وضعیت بازار کار و عدم تناسب رشتههای آموزشی با نیازهای بخش اشتغال در استان و شهر، از دیدگاه دانشآموختگان به عنوان موانع جذب در بازار کار تلقی میشوند که از لحاظ نظری میتوان نظریه سرمایهانسانی را مورد نقد قرار داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Employment Status of Female Graduates : A Case Study
نویسنده [English]
چکیده [English]
This research is designed to study the employment’s situation among
female graduates in different majors. The Sample of study includes 292 graduates form university of Mazandaran. The data has been collected by questionnaire and then it has been analyzed by descriptive and inferential procedures. The research results show that 56.9 percent of female graduates were employed and 43 percent were unemployed. Among employed, 56 percent worked in service sector, 32% in industry and 10 percent were employed in agriculture sector. In addition 84 percent of the individual field of studies were technical and engineering, 56 percent humanities, 50 percent basic sciences, and 38 percent agriculture sciences. Factors affecting women’s employment in labor market were: instructional qualities, labor market’s needs, and practical skills. Also, female graduates faced with the following obstacles: too many graduates, limited relations with employers, and lack of information about labor market’s needs.
کلیدواژهها [English]