نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
مسئلۀ نوشتن را باید بهمثابه موقعیتی تاریخی دانست که امکان تولید، ثبت و ضبط دانش و اطلاعات را فراهم آورده است. موقعیت نوشتن وابسته به ابزارهایی است که شرایط تبدیل ایدهها به نوشتار مادی را ممکن میکنند. بنابراین، با تغییر ابزارهای نوشتن امکانهای خلق ایدهها و تولید نظامهای دانش هم متحول شده است و البته ابزارهای نشر را هم باید به آن اضافه کرد. ازاینرو، هدف اصلی مقاله شناخت کارکرد موقعیت نوشتن و اشتراک نوشتار در وضعیت دیجیتال توسط استاد علوم اجتماعی است. موقعیت نوشتن برای استاد علوم اجتماعی مهمترین و اصلیترین موقعیت تولید دانش است. اما موقعیت نوشتن دربارۀ اجتماع برای اجتماع، در شبکههای اجتماعی مجازی، چه موقعیتهای جدیدی را فعال کرده است؟ برای پاسخ به این پرسش با 6 نفر از استادان علوم اجتماعی عضو هیئتعلمی دانشگاه مصاحبه عمیق به عمل آمد و دادهها در نرمافزار MAXQD کدگذاری شدند. بر اساس نتایج بهدستآمده، موقعیت نوشتن در شبکههای اجتماعی به نوشتن سریع در رویارویی با ریتم جریان حرکت نیروهای شکلدهندۀ فضازمان وضعیت اکنون و ایجاد تجسمی از آن منجر شده است. نوشتن سریع برای تولید اطلاعات و ایجاد دانش گزارهای و پیشنهادی دربارۀ چراییهای وضعیت اکنون است. نوشتن سریع در پیوند با ویژگی زیستن معاصر استاد علوم اجتماعی است که دانش و جریان اطلاعات بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A NEW POSSIBILITY TO WRTIE ABOUT THE COMMUNITY FOR THE COMMUNITY: THE PRECENCE OF SOCIAL SCIENCE FACULTY MEMBERS IN SOCIAL NETWORKS
نویسنده [English]
Institute for Social and Cutrual Stduies
چکیده [English]
The issue of writing should be considered as a historical situation that has made it possible to produce and record knowledge and information. The position of writing is dependent on the tools that enable ideas to transform into the materiality of the writing. Therefore, with the change of writing tools, the possibilities of creating ideas and producing knowledge, along with publishing tools, have also changed. Therefore, the main goal of the article is to clarify the function of and the sharing of writing in the digital situation by the social science faculty members. For the social science professor, the position of writing is the most important and main position of knowledge production for a social scientist. The position of writing about the community for the community in social networks, what new positions has it activated? To answer this question, an in-depth interview was conducted with 6 social scientists who are faculty members, and the data were coded in MAXQD software. Based on the obtained results, the position of writing in social networks has led to rapid writing in the face of the rhythm of the movement of forces shaping the space-time of the current situation and creating an imagination of it. The rapid writing is to generate information and create propositional knowledge about the issues of the present time. The rapid writing is related to the contemporary living characteristic of the social scientist, where knowledge and information flows affect each other.
کلیدواژهها [English]