قاعده سرمایه گذاری برای آموزش دولتی و زمینه نظری و تجربی آن در ایران

10.22034/irphe.1993.711592

چکیده

این مقاله در صدد ارائه قاعده سرمایه ­گذاری برای آموزش دولتی برآمده و زمینه ­های نظری و تجربی آن را در ایران مورد مداقه و تحلیل قرار داده است. در فرایند هدفهای فوق، مقاله در سه بخش تنظیم و انسجام یافته است. بخش اول به تبیین خلاصه مفاهیم اصلی مقاله که ملهم از نظریه چرخه زندگی مادیگلیانی است پرداخته و مدخلی به مباحث کلیدی تلقی می ­گردد. این بخش افزوده مترجم است. بخش دوم ترجمه کامل مقاله است. در این بخش قاعده سرمایه ­گذاری برای آموزش دولتی در چهارچوب الگوی چرخه زندگی نوکلاسیک بررسی و براین فرض استوار است که دولت هزینه­ های آموزش را از طریق اعمال مالیات بر درآمد دستمزد و بهره تأمین مالی می­ کند. سپش نویسنده سطوح بهینه آموزش دولتی و مالیاتها را که تابع رفاه اجتماعی بین نسلها را حداکثر کند تحلیل نموده است. بخش سوم که اختصاص به تحلیل اهمیت مقاله دارد، زمینه ­های نظری و تجربی قاعده سرمایه­ گذاری برای آموزش دولتی در ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. این بخش نیز افزوده مترجم است.
در اینجا فرصت را مغتنم دانسته و از آقای محمدعلی مرادی، کارشناس محترم سازمان برنامه و بودجه، که مقاله را در اختیار فصلنامه قرار داده ­اند، تشکر می ­گردد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investment Rule for public Education: Its Theoretical and Practical Grounds in Iran

چکیده [English]

In this paper, some aspects of education as public expenditure and investment are investigated, applying the framework of a life-cycle model as by Pestieau (1977) and Okuno and Yakita(1983). An economy is considered which consists of two generations, working and retired. Assuming that there are two types of taxes, income tax and interest income tax, optimal investment rules for investment in public education and optimal taxes used to finance the cost, are analysed. The purpose of this paper is to extend Ritzen's (1977)Model so as to examine an optimal investment rule for public education in the presence of taxes. The remainder of the paper is organized as follows. In section 2, Shirai 's Model and assumptions are presented. In section 3, the government's behavior is formulated and optimal taxes and investment in public education analyzed. The concluding remarks in section 4 are showing that the rule of educational investment is to equate the social margin al rate of return to education to the discount rate of government. 
This article has been written by Dr. Masatoahi shirai, department of econ omics, Chukyo University Japan and it was published by the Journal of Economic Education Review Vol. 9, No.I, 1990. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Investment
  • in-service training
  • Iran