الگوی ریاضی تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی کشور با توجه به اهداف برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران

10.22034/irphe.1993.711466

چکیده

در پاسخ به دعوت مؤسسه پژوهش و برنامه­ ریزی آموزش عالی از استادان دانشگاهها مبنی بر انجام طرحهای پژوهشی به منظور فراهم آوردن چهارچوبهای نظری به عنوان راهنمای منسجم عملی برای ارتقای نظام آموزش عالی کشور پژوهش فوق صورت پذیرفته است. مقاله حاضر چکیده ­ای از نتایج طرح پژوهشی تعیین ظرفیت پذیرش با استفاده از الگوهای ریاضی است که هدف اساسی آنها، محاسبه تعداد پذیرفته ­شدگان آموزش عالی به تفکیک سالهای برنامه توسعه بوده است که متغیرهای زیادی از جمله انطباق با برنامه اول و دوم توسعه آموزش عالی، نرخ بهره ­برداری فیزیکی، نسبت دانشجو به استاد، بودجه سرانه، افت تحصیلی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی، توجه به مناطق محروم و در حال توسعه، طرحهای توسعه آتی، تسهیلات خدمات دانشجویی، توسعه دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در آن درج و سپس به اجراء درآمده است. نتایج حاصل از الگوی بهینه به عنوان یک ابزار مدیریتی بخش توسعه آموزش عالی می ­تواند بسیار کارساز و مؤثر باشد و کاربرد آن جهت تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویی قویاً توصیه گردیده است.
این مقاله را آقایان دکتر سیدمحمد سیدحسینی و دکتر میربهادر قلی آریا­نژاد، اعضای هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت، و مهندس مسعود ربانی، عضو هیأت علمی دفتر گسترش آموزش عالی، به رشته تحریر در آورده ­اند که بدینوسیله از آنان تشکر می ­گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Mathematical Model of Determining the Capacity of Student Admissions in Higher Education, Institutions in the Country with Respect to the Goals of Development Plans in the Islamic Republic of Iran.

چکیده [English]

The present study is a response to the invitation by the Institute for Research and Planning in Higher Education extended to university faculty members to conduct research in order to produce theoretical frameworks as practical guidelines for the advancement of the country's higher education system. This article presents a summary of the results of research on determining student capacity through the use of mathematical models. It aims at calculating those admitted to higher education, separated on education, separated on the basis of the development plan years, taking into consideration such variables as adaptation to the first and second higher education development plans with regard to the rate of physical use; student-instructor ratio; per capita; dropout rate; educational opportunities and instructional aid; attention to deprived and developing regions; future development plans; student service facilities; and development of master1s and doctoral level education. The result of such optimal model can be a sample get effective management tool in the higher education development sector. It is strongly recommended as a tool in determining the capacity of student admissions. 
This article has been prepared by Dr.s. Mohammad Seyed Hosseini and Dr. Mir Bahador Gholi Aryanejad f acuity members at the University of Science and Industry (Elmo-Sanat) and Engineer Masud Rabbani faculty member at the Bureau of Development in Higher Education to whom we are grateful. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Institutions of higher education
  • Iran
  • acceptance