نظام برنامه ریزی توسعه آموزش عالی/دانشگاه

10.22034/irphe.1993.711464

چکیده

این مقاله به تحلیل نظام برنامه ­ریزی توسعه آموزش عالی پرداخته است. نگارنده در فرایند این تحلیل نخست مفهوم توسعه، نظام و نظام آموزش عالی، نظام برنامه ­ریزی توسعه آموزش عالی، همراه با درونداد، برونداد و فرایند را تبیین نموده است. سپس، به تحلیل مراحل فرایند نظام برنامه ر­یزی توسعه آموزش عالی، یعنی تدوین برنامه، تلفیق، تصویب، اجرا و چگونگی ارزیابی آن پرداخته است. در پایان مقاله، نگارنده توسعه را کلید بهبود بخشیدن به شرایط زیستی همگان تلقی نموده و از دانشگاه به عنوان زیر نظام آموزش عالی که همواره تحت تأثیر نظامهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است نام برده است. در این فرایند، برنامه ­ریزی را فرایند اتخاذ مجموعه ­ای از تصمیمات برای انجام دادن اقداماتی در آینده دانسته و معتقد است که برنامه ­ریزی مستلزم آینده نگری، تدوین اهداف کمی و کیفی و  هماهنگی بین ابزارهای مورد استفاده سیاست توسعه است و سرانجام برنامه را ماحصل برنامه­ریزی می­داند.
این مقاله را آقای دکتر علی تقی پورظهیر عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشته و در اختیار فصلنامه قرار داده­ اند که بدینوسیله از ایشان تشکر می ­گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The System of Development Planning in Higher Education / University

چکیده [English]

 The present article analyzes the system of development planning in higher education. The author first explains the concept of development, the system of higher education, and the system of development planning in higher education along with the concepts of input, output, and process. He then analyzes the stages of development planning in higher education, including the compilation of the plan, integration, approval, implementation, and appraisal scheme. The author construes development as the key to the improvement of living conditions for all, and regards the university as a subsystem of the higher education system that is at all times influenced by the social, political, economic, and cultural systems. He views planning as the process of adopting a set of decisions for future actions. The author believes that planning necessitates future orientation, compilation of quantitative and qualitative goals, and coordination among instruments utilized by the policy of development. The article sums up with this notion that the result of planning is a plan. 
This article has been prepared by Dr. Ali Taghipoor Zahir, faculty member at Allameh Tabatabai University to whom we are grateful. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • planning
  • management