نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 تربیت مدرس
2 شهید بهشتی
چکیده
مشارکت در تدوین برنامه درسی و ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی به ارتقای کارآمدی و اثربخشی برنامه درسی کمک میکند. با این وجود، به نظر میرسد متولیان آموزش عالی، درک و باور درستی از فرهنگ برنامهریزی درسی در دانشگاهها ندارند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی ارتقای فرهنگ برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر داده انجام شد . جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه متخصصان در حوزه سیاستگذاری و یا دارای سوابق اجرایی در آموزش عالی و متخصصان برنامه درسی آموزش عالی بودند. در پژوهش حاضر با استفاده از طرح کیفی و نمونهگیری هدفمند، اقدام به مصاحبه عمیق با 29 نفر از متخصصان و صاحبنظران حوزه آموزش عالی گردید. به منظور تعیین روایی دادههای کیفی از روش چک کردن اعضاء استفاده شده است. یافتهها نشان داده است مقوله محوری مطالعه حاضر، ارتقای الگوی فرهنگ برنامهریزی درسی آموزش عالی بود که در سه بعد دانش برنامهریزی درسی، دغدغه برای برنامهریزی درسی و عمل به برنامهریزی درسی تحلیل و با توجه به شرایط علّی، شرایط زمینهای و شرایط میانجی راهبردهایی تدوین و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Providing a Model for Promotion of Curriculum Design Culture in Higher Education System based on Grounded Theory: A Case Study of Iranâs Higher Education System
نویسندگان [English]
1 Tarbiat modares
2 Shahid Beheshti University
چکیده [English]
Engagement in curriculum design process and promotion of curriculum design culture contribute to curriculum efficiency and effectiveness. However, it seems that the higher education authorities do not have a clear understanding of the role of curriculum design at universities. This research aimed to define and propose a conceptual framework for the promotion of curriculum design culture in universities and institutions of higher education. The research population consisted of curriculum experts, curriculum planners, and policy-makers of the higher education system of Iran. Making use of qualitative research design and selective sampling, an in-depth interview was conducted with 29 higher education authorities and experts. To establish the validity of the qualitative data, the method of participants checking was deployed.
The results of the research indicate that the promotion of curriculum design culture in higher education system acts as the core category, which itself made of three dimensions, namely knowledge of curriculum design, concern for curriculum design and execution of curriculum programs. The development strategies and the final model were proposed based on causal conditions, core phenomena and context conditions.
کلیدواژهها [English]