بازشناسی مهمترین مسائل اجتماعی زندگی دانشجویی در ایران: مرور نظام‌مند مطالعات حوزه مسائل اجتماعی در ایران (1395-1375)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

10.22034/irphe.2017.707095

چکیده

همگام با افزایش جمعیت جوان در کشور، جمعیت دانشجویی و به تبع آن، مسائل اجتماعی و آسیب­هایی که با آنها دست به گریبانند افزایش می­یابد. این امر لزوم توجه به جوانان و به خصوص دانشجویان را که قشر نخبه و تحصیلکرده جامعه هستند را دو چندان می­نماید. با اینکه مطالعات خرد و کلان در سطوح استانی و کشوری صورت گرفته، اما عمومأ این مطالعات در زمره مطالعات مقطعی بوده و به ندرت به صورت طولی به بررسی روند تغییرات مسائل اجتماعی دانشجویان پرداخته­اند. با این حال، لازم است تحقیقات حوزه مسائل اجتماعی زندگی دانشجویی طبقه بندی شوند تا برای مطالعات آتی، طرح روشن و مشخص شده­ای وجود داشته باشد تا پژوهشگران با توجه به آن به انتخاب موضوع پژوهشی که نیازمند بررسی و تحلیل بیشتری نسبت به مسائل دیگری است، بپردازند. از این روی، پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مهمترین مسائل اجتماعی زندگی دانشجویی در ایران از طریق مرور نظامند تحقیقات صورت گرفته در حوزه مسائل اجتماعی دانشجویان ایرانی، تلاش نموده تا بتوانند با ارائه رویکردی جامع و نوین، مهمترین مسائل اجتماعی جمعیت دانشجویان را بازشناسایی و مورد بررسی قرار دهد تا از اتلاف هزینه­های مالی و اشتباهات مرتبط با سیاستگذاری جلوگیری نماید.

مرور نظام­مند پژوهش­های کلان در دسترس در مورد مسائل اجتماعی دانشجویان در بازه زمانی (1375- 1395) با جستجوی الکترونیکی در پایگاه­های اطلاعاتی "علم نت، ایران داک، مگ ایران و سید" بوده که با دو فاکتور محدود کننده کمی بودن و در دسترس بودن مطالعات، گزینش شده­اند. مرور 36 پژوهش وارد تحلیل شده در حوزه مسائل اجتماعی، نشان می­دهد که عموم آنها دارای رویکرد مناسبی در گزینش مسائل مهم از میان انبوهی از مسائل اجتماعی نبوده­اند و به هیچ وجه به واکاوی نظری و تجربی دلایل انتخاب برخی متغیرها در میان دیگر متغیرها نپرداخته­اند. در نهایت، با ادغام سه رویکرد "برساختی"، "عینی" و "فقر سنجشی"، متغیرهای مورد بررسی در مطالعات موجود با استفاده از رویکرد ترکیبی و متعامد و در قالب هفت مسئله اجتماعی انتخاب شده­اند که عبارتند از اخلاق شهروندی، امید به زندگی، رضایت از زندگی، احساس نابرابری، قانون گریزی، مهاجرت نخبگان، مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر. بنابراین، الگویی برای گزینش مسائل دارای اولویت در میان جامعه دانشجویی ایران در دوره متاخر ارائه شده که امید است مطالعات آتی و مخصوصأ پژوهش­های کلان با عنایت به این مسائل اجتماعی ارجحیت دار، این بازشناسی را با اضافه نمودن مطالعات مقطعی و تحلیل آنها، عمق و دقت بیشتری بخشند و بر مسائلی تأکید و تمرکز نمایند که به واقع "مسئله جامعه دانشجویی ایران" باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Reidentify of The most significant social Problems of student life in Iran: Systematic review on The Studies of social problems in Iran (1996_2016)

نویسندگان [English]

  • ameneh sedighian bidgoli
  • Mojtaba Lashgari

چکیده [English]

Increase in the youth population is simultaneous with a growth in the university students. as a result, their social problems have raised. This doubles the essential attention toward youth and specially the university students who are the genius stratum of the society. Although there have been macro and micro studies in the provinces and the country, but they were cross-sectional and rarely studied the trend of the changes of social problems among students. It’s necessary to categorize the studies in the field of student’s social problems in order to provide a clear and distinctive plan that researchers can opt for a topic of their research that needs more analysis. Because of that, this study aims to recognize the most important social problems of student’s life in Iran through systematic review on all previous macro studies to present a comprehensive and novel approach to identify and analyze the most important social problems of student’s population that can prevent of financial, policy-making and practical expenditures.

This systematic review is from 1996 to 2016 via electronic searches in databases like “elmnet, Irandoc, Magiran, and SID” for quantitative and available researches. Reviews of 36 studies have entered to the analysis, showed that most of them didn’t have an appropriate approach in choosing the most significant social problems among lots of them. Eventually, the combination of the constructivist, objective approach, and a lack of variables evaluation eventuated in these seven social problems: Citizen’s morality, Life expectancy, Satisfaction of life, Inequality perception, Law elusion, Brain drain, Cigarette, Alcoholic and Drug abuse usage. Hence, this selection template is presented to be used in the future studies and add up cross-sectional researches to deepen this recognition and concentrate on the problems that are really the social problems of the university students of Iran. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reidentify
  • Systematic Review
  • Constitutive approach
  • Students
  • Social issues