نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
مدرس به عنوان مدیر کلاس درس مسئول تحقق کلیه اهداف کلاسی همچون پرورش تفکر انتقادی دانشجویان از طریق اعمال کارکردها یا مولفه های مدیریت کلاسی است. لذا هدف از پژوهش حاضر، تحلیل کمی و کیفی (آمیخته تشریحی) مؤلفههای مدیریت کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی در آموزش عالی بوده است. بدینمنظور، بخش کمی با هدف ارزیابی میزان اعمال شرایط پرورش تفکر انتقادی در مؤلفههای مدیریت کلاسی اساتید دانشگاهی صورت پذیرفت و بخش کیفی نیز با هدف تشریح و توسعه مولفه های مدیریت کلاسی مبتنی بر تفکر انتقادی انجام شد. رویکرد مدنظر در بخش کمی، توصیفی – پیمایشی و در بخش کیفی، اکتشافی بود. در بخش کمی، دانشجویان کارشناسی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تهران بعنوان جامعه آماری انتخاب و پس از تعیین حجم نمونه از طریق فرمول کوکران (330 نفر)، نمونه گیری به صورت طبقه ایی انجام گرفت. داده ها نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته 34 سوالی جمع آوری و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شد. در بخش بعدی (کیفی)، نمونه گیری به صورت هدفمند مورد استثنایی از میان اعضاء هیئت علمی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت و نسبت به جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند تا رسیدن به اشباع تئوریکی داده ها (تعداد 9 نفر) اقدام و داده های حاصل بر مبنای مدل استراوس در دو سطح کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های بخش کمی نشان داد که شرایط پرورش تفکر انتقادی توسط استادان در مولفه های برنامه ریزی و سازماندهی کم تر از حد متوسط و در مولفه های رهبری و انضباط بالاتر از حد متوسط و نهایتا در مولفه ارزشیابی در حد متوسط، اعمال شده است. همچنین دیدگاه دانشجویان در خصوص میزان اعمال شرایط پرورش تفکر انتقادی در مولفه های؛ برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، و انضباط کلاسی، برحسب دانشکده تحصیلی متفاوت بود. یافته های بخش کیفی نیز حاکی از شناسایی 120 مفهوم اولیه در مرحله کدگذاری باز و 11 مقوله در مرحله کدگذاری محوری بود که در مجموع و در ارتباط با یکدیگر، ماهیت مولفه های مدیریت کلاسی مبتنی بر تفکر انتقادی را تشکیل داده اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
تØÙÛÙ Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³ درس ٠بتÙÛ Ø¨Ø± تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø¯Ø± Ø¢Ù ÙØ²Ø´ عاÙÛ
چکیده [English]
٠درس ب٠عÙÙØ§Ù Ù Ø¯ÛØ± Ú©ÙØ§Ø³ درس ٠سئÙ٠تØÙÙ Ú©ÙÛÙ Ø§ÙØ¯Ø§Ù Ú©ÙØ§Ø³Û ÙÙ ÚÙÙ Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù از طرÛÙ Ø§Ø¹Ù Ø§Ù Ú©Ø§Ø±Ú©Ø±Ø¯ÙØ§ ÛØ§ Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³Û است. ÙØ°Ø§ ÙØ¯Ù از Ù¾ÚÙÙØ´ ØØ§Ø¶Ø±Ø تØÙÛÙ Ú©Ù Û Ù Ú©ÛÙÛ (Ø¢Ù ÛØ®ØªÙ ØªØ´Ø±ÛØÛ) ٠ؤÙÙÙÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³ درس ٠بتÙÛ Ø¨Ø± تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø¯Ø± Ø¢Ù ÙØ²Ø´ عاÙÛ Ø¨ÙØ¯Ù است. بدÛÙÙ ÙØ¸ÙØ±Ø Ø¨Ø®Ø´ Ú©Ù Û Ø¨Ø§ ÙØ¯Ù Ø§Ø±Ø²ÛØ§Ø¨Û Ù ÛØ²Ø§Ù Ø§Ø¹Ù Ø§Ù Ø´Ø±Ø§ÛØ· Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø¯Ø± ٠ؤÙÙÙÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³Û Ø§Ø³Ø§ØªÛØ¯ Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§ÙÛ ØµÙØ±Øª Ù¾Ø°ÛØ±Ùت ٠بخش Ú©ÛÙÛ ÙÛØ² با ÙØ¯Ù ØªØ´Ø±ÛØ Ù ØªÙØ³Ø¹Ù Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³Û ٠بتÙÛ Ø¨Ø± تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø§ÙØØ§Ù Ø´Ø¯. رÙÛکرد Ù Ø¯ÙØ¸Ø± در بخش Ú©Ù ÛØ ØªÙØµÛÙÛ – Ù¾ÛÙ Ø§ÛØ´Û ٠در بخش Ú©ÛÙÛØ اکتشاÙÛ Ø¨ÙØ¯. در بخش Ú©Ù ÛØ Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù Ú©Ø§Ø±Ø´ÙØ§Ø³Û Ø¯Ø§ÙØ´Ú©Ø¯Ù ÙØ§Û عÙÙÙ Ø§ÙØ³Ø§ÙÛ Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù Ø´ÙÛØ¯ Ø¨ÙØ´ØªÛ ØªÙØ±Ø§Ù بعÙÙØ§Ù ØØ§Ù Ø¹Ù Ø¢Ù Ø§Ø±Û Ø§ÙØªØ®Ø§Ø¨ ٠پس از تعÛÛÙ ØØÙ ÙÙ ÙÙ٠از طرÛÙ ÙØ±Ù ÙÙ Ú©Ùکرا٠(330 ÙÙØ±)Ø ÙÙ ÙÙÙ Ú¯ÛØ±Û Ø¨Ù ØµÙØ±Øª طبÙ٠اÛÛ Ø§ÙØØ§Ù Ú¯Ø±ÙØª. Ø¯Ø§Ø¯Ù ÙØ§ ÙÛØ² از طرÛÙ Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù Ù Ù ØÙ٠ساخت٠34 Ø³ÙØ§ÙÛ ØÙ ع Ø¢ÙØ±Û ٠در Ø¯Ù Ø³Ø·Ø Ø¢Ù Ø§Ø± ØªÙØµÛÙÛ Ù Ø§Ø³ØªÙØ¨Ø§Ø·Û Ù ÙØ±Ø¯ ØªØØ²Û٠٠تØÙÛÙ ÙØ±Ø§Ø± Ú¯Ø±ÙØªÙ شد. در بخش Ø¨Ø¹Ø¯Û (Ú©ÛÙÛ)Ø ÙÙ ÙÙÙ Ú¯ÛØ±Û Ø¨Ù ØµÙØ±Øª ÙØ¯ÙÙ ÙØ¯ Ù ÙØ±Ø¯ Ø§Ø³ØªØ«ÙØ§ÛÛ Ø§Ø² Ù ÛØ§Ù Ø§Ø³Ø§ØªÛØ¯ Ø¯Ø§ÙØ´Ú©Ø¯Ù ÙØ§Û عÙÙÙ Ø§ÙØ³Ø§ÙÛ Ø¯Ø§ÙØ´Ú¯Ø§Ù Ø´ÙÛØ¯ Ø¨ÙØ´ØªÛ ØµÙØ±Øª Ú¯Ø±ÙØª Ù ÙØ³Ø¨Øª ب٠ØÙ ع Ø¢ÙØ±Û Ø¯Ø§Ø¯Ù ÙØ§ از طرÛÙ Ù ØµØ§ØØ¨Ù ÙÛÙ Ù Ø³Ø§Ø®ØªØ§Ø±Ù ÙØ¯ تا Ø±Ø³ÛØ¯Ù ب٠اشباع ØªØ¦ÙØ±ÛÚ©Û Ø¯Ø§Ø¯Ù ÙØ§ (تعداد 9 ÙÙØ±) Ø§ÙØ¯Ø§Ù Ù Ø¯Ø§Ø¯Ù ÙØ§Û ØØ§ØµÙ بر Ù Ø¨ÙØ§Û Ù Ø¯Ù Ø§Ø³ØªØ±Ø§ÙØ³ در Ø¯Ù Ø³Ø·Ø Ú©Ø¯Ú¯Ø°Ø§Ø±Û Ø¨Ø§Ø² Ù Ù ØÙØ±Û Ù ÙØ±Ø¯ ØªØØ²Û٠٠تØÙÛÙ ÙØ±Ø§Ø± Ú¯Ø±ÙØª. ÛØ§ÙØªÙ ÙØ§Û بخش Ú©Ù Û ÙØ´Ø§Ù داد Ú©Ù Ø´Ø±Ø§ÛØ· Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û ØªÙØ³Ø· استادا٠در Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ø¨Ø±ÙØ§Ù Ù Ø±ÛØ²Û Ù Ø³Ø§Ø²Ù Ø§ÙØ¯ÙÛ Ú©Ù ØªØ± از ØØ¯ Ù ØªÙØ³Ø· ٠در Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ø±ÙØ¨Ø±Û Ù Ø§ÙØ¶Ø¨Ø§Ø· Ø¨Ø§ÙØ§ØªØ± از ØØ¯ Ù ØªÙØ³Ø· Ù ÙÙØ§Ûتا در Ù ÙÙÙÙ Ø§Ø±Ø²Ø´ÛØ§Ø¨Û در ØØ¯ Ù ØªÙØ³Ø·Ø اع٠ا٠شد٠است. ÙÙ ÚÙÛÙ Ø¯ÛØ¯Ú¯Ø§Ù Ø¯Ø§ÙØ´ØÙÛØ§Ù در Ø®ØµÙØµ Ù ÛØ²Ø§Ù Ø§Ø¹Ù Ø§Ù Ø´Ø±Ø§ÛØ· Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø¯Ø± Ù ÙÙÙÙ ÙØ§ÛØ Ø¨Ø±ÙØ§Ù ÙØ±ÛØ²ÛØ Ø³Ø§Ø²Ù Ø§ÙØ¯ÙÛØ Ø±ÙØ¨Ø±ÛØ Ù Ø§ÙØ¶Ø¨Ø§Ø· Ú©ÙØ§Ø³ÛØ Ø¨Ø±ØØ³Ø¨ Ø¯Ø§ÙØ´Ú©Ø¯Ù ØªØØµÛÙÛ Ù ØªÙØ§Ùت Ø¨ÙØ¯. ÛØ§ÙØªÙ ÙØ§Û بخش Ú©ÛÙÛ ÙÛØ² ØØ§Ú©Û از Ø´ÙØ§Ø³Ø§ÛÛ 120 Ù ÙÙÙ٠اÙÙÛ٠در ٠رØÙÙ Ú©Ø¯Ú¯Ø°Ø§Ø±Û Ø¨Ø§Ø² Ù 11 Ù ÙÙÙ٠در ٠رØÙÙ Ú©Ø¯Ú¯Ø°Ø§Ø±Û Ù ØÙØ±Û Ø¨ÙØ¯ ک٠در Ù ØÙ ÙØ¹ ٠در ارتباط با ÛکدÛÚ¯Ø±Ø Ù Ø§ÙÛØª Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù Ø¯ÛØ±Ûت Ú©ÙØ§Ø³Û ٠بتÙÛ Ø¨Ø± تÙکر Ø§ÙØªÙØ§Ø¯Û Ø±Ø§ تشکÛÙ Ø¯Ø§Ø¯Ù Ø§ÙØ¯.
کلیدواژهها [English]