نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی برداشت و نوع نگاه اعضای هیئت علمی به حرفهای بودن در نظام آموزش عالی ایران بود. این پژوهش به روش پدیدارشناسی انجام شد. مشارکت کنندگان از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونهگیری نظری و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شد و تا پایان اشباع اطلاعات، ادامه یافت. در پایان تعداد مشارکتکنندگان به 17 نفر رسید. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته و با استفاده از ضبط صوت انجام شد. برای تحلیل مضمونها و مفاهیم از تحلیل خُرد ترکیبی استفاده شد، که «ترکیبی از کدگذاری باز و کدگذاری محوری» است. یافتهها، بهشکل نوآورانهای، ادراک اعضای هیئت علمی از حرفهای بودن را نشان داد. از این منظر، یک عضو هیئت علمی دارای 6 تعهد «آموزشی، پژوهشی، ارتباطی، اخلاق حرفهای، شخصیتی، سازمانی» و 14 وظیفه است. در تعهد آموزشی، وظیفههایی نظیر «شایستگیهای ویژه»، «قابلیتهای فناورانه»، «قاعدهمند ساختن آموزش»؛ در تعهد پژوهشی، «ارتقای اعتماد به نفس حرفهای در تولید علم ناب»؛ در تعهد ارتباطی، «در معرض بودن» و «توسعه چند وجهی ارتباطات»؛ در تعهد اخلاقی، «تابعیت از ارزشهای دانشگاهی بهمنزله توصیفکنندههای سلامت رفتار»؛ در تعهد شخصیتی، «فراگیری نیازهای غالب»؛ و در تعهد سازمانی، «فهم سازمانی»، مهمترین نشانههای «حرفهای بودن» عضو هیئت علمی بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The perception of faculty members on being professional in Iran higher education system: A phenomenological study
چکیده [English]
The research aimed to investigate perceptions and approach to professional faculty in higher education in Iran. As a phenomenological type of research it was selected 17 faculty of Ferdowsi University of Mashhad by following a theoretical sampling. After deriving main themes and concepts from the written-facet interviews, researchers did analysis them by a mixed micro analyses. It was a combination of open and axial coding. From this perspective, a faculty member has six commitment to "education, research, communication, professional ethics, personality, organizational" and 14 duty. In educational commitment, duty, such as "special merit", "technological capabilities", "regulation of the training" research commitment, "promoting professional confidence in the production of pure science ', in relationship commitment," exposure "and" development of multifaceted relations, The moral obligation, "citizenship of academic value as describing the behavior of health"; Personal commitment, "the dominant learning needs", and organizational commitment, "institutional understanding", The symptoms of "professionalism" faculty members.
کلیدواژهها [English]