نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
در این مقاله به سیاستگذاری آموزش عالی در دهه 80 و کالایی سازی دانش میپردازیم. شاخص اصلی کالایی شدن دانش در نوع رابطه مالی بین دانشجو و دانشگاه تعریف میشود. هر میزان که تامین اعتبار و هزینههای دانشگاه توسط دانشجو صورت بگیرد، درجه کالاییسازی بیشتری اتفاق افتاده است. روش پژوهش، تاریخی-اسنادی است و با رجوع به منابع دست اول و یا دست دوم به گردآوری اطلاعات میپردازیم. در طول دهه 80، میزان جذب دانشجو در بخش شهریهای 146 درصد افزایش، درحالی که در بخش رایگان تنها 32 درصد افزایش یافته است. در تبیین علل کالاییسازی دانش در دهه 80، دو علت عمده وجود دارد که در کنار یکدیگر توضیحدهنده وضعیت هستند. عامل اول سیاستگذاری آموزش عالی است، سیاستهای خصوصیسازی و کوچکسازی دولت پس از انقلاب و عامل دوم افزایش جمعیت رنج سنی 24-20 سال (متقاضی ورود به آموزش عالی) در دههی 80 است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Higher education policy and commodification of knowledge in the 2000s
نویسندگان [English]
allameh tabatabaei university
چکیده [English]
In this article, we look at higher education policy in the 2000s and the commodification of knowledge. The main index of knowledge commodification is defined in the type of financial relationship between the student and the university . In this definition, both types of university ownership (governmental or non-governmental) are considered as followers of knowledge commodification. The main research method is historical-documentary method and we collect information by referring to first-hand or second-hand sources. During the 2000s, student enrollment in the tuition sector increased by 146 percent, while in the free sector it increased by only 32 percent. There are two main reasons that together explain the commodification of knowledge. The first is the privatization and downsizing policies of the government and the second is the increase in the population suffering from the age of 20-24 years in the 2000s.
کلیدواژهها [English]