نویسندگان
1 دانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شغلی و سازگاری شغلی دانشآموختگان تازهوارد به بازار کار انجام شد. نمونه پژوهش شامل 94 نفر از دانشآموختگان دانشگاههای دولتی شهر کرمانشاه بود. دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که ویژگیهای شغل بر سازگاری شغلی و رضایت شغلی تأثیر مستقیم دارد. رضایت شغلی نیز بهصورت واسطهای بر سازگاری شغلی مؤثر است. بر اساس یافتههای پژوهش برای سازگاری شغلی سه متغیر هویت شغلی، استقلال عمل و بازخورد تأیید شد. دستاوردهای این مطالعه اتمامِحجت و اخطار بسیار جدی به دانشگاههاست، چرا که آنها در سرفصلهای تحصیلی دانشجویان برنامهای برای آینده شغلی آنان در نظر نگرفتهاند و هیچ سازکار روشنی که آنها پس از دانشآموختگی بتوانند از دانش فنی خود استفاده کنند، در اختیار آنها قرار ندادهاند. این امر موجب ناکام ماندن و بیتأثیر بودن آموزشهای دانشگاهی در حوزه کاربرد خواهد شد. لذا، به برنامهریزان حوزه آموزشعالی کشور پیشنهاد میشود که در برنامهریزیهای درسی دانشجویان آموزش مهارتی واقعی و نه شعاری را بیفزایند و در کنار آن به دانشآموختگان سازگاری با دنیای بیرون از دانشگاه را پس از
دانشآموختگی بیاموزند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the relationship between job characteristics and job adjustment of alumni
نویسندگان [English]
1 Doctoral Student, Allameh Tabataba'i University
2 Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
This study investigated the relationship between job characteristics and job adjustment of new graduates in the labor market. The sample of study consisted of 94 graduates of public universities in the city of Kermanshah. Data were collected through standard questionnaires and analyzed by using Structural Equation Modeling and confirmatory factor analysis. Results indicated that job characteristics had direct effects on job adjustment and satisfaction. Job satisfaction as a mediator was effective on job adjustment. According to research findings in job adjustment, the three variables of job identity, autonomy and feedback were confirmed. In students' curriculum, no programs is considered for their future occupation and universities had not provided clear mechanism that they can use their technical knowledge after graduation. This finding has a serious warning to the universities. This makes the practical use of university education ineffective and disappointed. Therefore, it is recommended to the higher education planners to add teaching real skills to students' curriculum and teach graduates compatibility with the world outside the university.
کلیدواژهها [English]