ترسیم سیمای ارتباط دانشگاه و دانش آموختگان در دانشگاه آزاد اسلامی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

2 دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی

چکیده

برقراری ارتباط با دانش­آموختگان به­منظور بهره­گیری از تواناییهای بالقوه و حمایتهای وفادارانه آنها همواره مورد توجه سیاستگذاران و برنامه­ریزان نظامهای آموزش­عالی بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تأسیس کانونهای دانش­آموختگان در این خصوص گامهایی برداشته است. در این پژوهش وضعیت موجود ارتباط دانشگاه و دانش­آموختگان در دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه کیفی مطالعه شده است. جامعه آماری تحقیق 865 نفر از دانشجویان دکترای تخصصی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی و بر مبنای روش اشباع داده­ها 65  نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع­­آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و اطلاعات به­دست آمده از راه مصاحبه با روش تحلیل محتوا تلخیص، کدگذاری و دسته­بندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص برقراری ارتباط با دانش­آموختگان وضعیت مناسبی ندارد و برقراری ارتباط و تمایل به مشارکت اغلب
به­صورت یکطرفه و از جانب دانش­آموختگان بوده است. نقاط ضعف دانشگاه در برقراری ارتباط با
دانش­آموختگان در سه بعد محیطی، زمینه­ای و کنشگران انسانی دسته­بندی شده­اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Portraying the relationship between the university and the alumni at the Islamic Azad University: Science and Research Branch Case

نویسندگان [English]

  • Tooran Asfandiari 1
  • Hamidreza Arasteh 2

1 PHD Student in Higher Education Management, Islamic Azad University, The Sciences and Research Branch

2 Faculty of Management and Accounting, Kharazmi University

چکیده [English]

Developing relations with alumni in order to exploit their potentials and faithful supports by them has been attractive to the policy makers and planners in higher education. Islamic Azad University has also taken steps in this direction by establishing Alumni Associations. In this research, current status of university- alumni relations in Islamic Azad University was investigated by utilizing qualitative method. Statistical population of the study was 865 doctoral students in Islamic Azad University, Science and Research Branch in Tehran, 65 of whom were selected by using random method and based on theoretical saturation method. Data collection tool was semi-structured interviews and information obtained through interviews were coded and categorized via content analysis. The results showed that the Islamic Azad University situation on this issue is poor and establishing relation and willingness to participate is often one-sided and from alumni. Weaknesses in cooperation with university graduates in three dimensions of environment, context, and human actors were classified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alumni
  • Doctoral Students
  • Relationship
  • University
  • Islamic Azad University