نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی
چکیده
برقراری ارتباط با دانشآموختگان بهمنظور بهرهگیری از تواناییهای بالقوه و حمایتهای وفادارانه آنها همواره مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان نظامهای آموزشعالی بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تأسیس کانونهای دانشآموختگان در این خصوص گامهایی برداشته است. در این پژوهش وضعیت موجود ارتباط دانشگاه و دانشآموختگان در دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه کیفی مطالعه شده است. جامعه آماری تحقیق 865 نفر از دانشجویان دکترای تخصصی واحد علوم و تحقیقات تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی و بر مبنای روش اشباع دادهها 65 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و اطلاعات بهدست آمده از راه مصاحبه با روش تحلیل محتوا تلخیص، کدگذاری و دستهبندی شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص برقراری ارتباط با دانشآموختگان وضعیت مناسبی ندارد و برقراری ارتباط و تمایل به مشارکت اغلب
بهصورت یکطرفه و از جانب دانشآموختگان بوده است. نقاط ضعف دانشگاه در برقراری ارتباط با
دانشآموختگان در سه بعد محیطی، زمینهای و کنشگران انسانی دستهبندی شدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Portraying the relationship between the university and the alumni at the Islamic Azad University: Science and Research Branch Case
نویسندگان [English]
1 PHD Student in Higher Education Management, Islamic Azad University, The Sciences and Research Branch
2 Faculty of Management and Accounting, Kharazmi University
چکیده [English]
Developing relations with alumni in order to exploit their potentials and faithful supports by them has been attractive to the policy makers and planners in higher education. Islamic Azad University has also taken steps in this direction by establishing Alumni Associations. In this research, current status of university- alumni relations in Islamic Azad University was investigated by utilizing qualitative method. Statistical population of the study was 865 doctoral students in Islamic Azad University, Science and Research Branch in Tehran, 65 of whom were selected by using random method and based on theoretical saturation method. Data collection tool was semi-structured interviews and information obtained through interviews were coded and categorized via content analysis. The results showed that the Islamic Azad University situation on this issue is poor and establishing relation and willingness to participate is often one-sided and from alumni. Weaknesses in cooperation with university graduates in three dimensions of environment, context, and human actors were classified.
کلیدواژهها [English]