انتخاب سازکار و روش مناسب برای تخصیص منابع عمومی به آموزش عالی

نویسندگان

1 مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران

چکیده

تحلیلهای نظری و شواهد تجربی حکایت از آن دارند که نظام فعلی تأمین مالی آموزش‌عالی در کشور ایران و سازکار پرداخت یارانه به آن توسط دولت چندان مطلوب نیست و نیازمند بازاندیشی و بازآفرینی است. اما نظام و سازکار مطلوب چیست و چه نظام و سازکاری برای نظام آموزش‌عالی ایران مناسب است؟ هدف مقاله حاضر پاسخ به این سؤالها و پیشنهاد نظام و سازکار مناسب برای کشور ایران است. برای دستیابی به هدف یاد‌شده، ابتدا نظامها و سازکارهای مختلف تأمین مالی و معیارهای نیکویی آنها از طریق فراتحلیل کیفی شناسایی شده ‌است؛ آن‌گاه در چارچوب نظامهای مختلف تأمین مالی، ده سازکار بر اساس شش معیار نیکویی با استفاده از روش«فرایند تحلیل سلسله مراتبی» ارزیابی شده‌اند. نتایج ارزیابی نشان می‌دهد که بهترین سازکار تخصیص منابع مالی به آموزش‌عالی در دنیا، پرداخت وام مشروط بر درآمد به دانشجویان در چارچوب بازار خدمات آموزش‌عالی است. در پایان مقاله بر اساس نظام بازار و سازکار یادشده، روش مناسب پرداخت یارانه به آموزش‌عالی در کشور ایران ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Selecting appropriate mechanism and method for allocation of public funds in higher education

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Entezari 1
  • Hassan Mahjub 2

1 Institute for Research and Planning in Higher Education

2 Doctoral Student in Higher Education Management, Tehran University

چکیده [English]

Theoretical and empirical analysis shows that current mechanism of financing higher education in Iran isn’t appropriate and satisfactory and needs some rethinking and reformation. What are the desirable system and mechanism? What type of system and mechanism are appropriate? The purpose of this study is to answer these questions and recommend a proper system of financing and allocation mechanism. To achieve these goals, first, by using Meta-analysis different allocation mechanisms and their suitability criterion were identified. Then in the framework of different financial systems 6 criteria and 10 mechanisms were assessed by AHP technique. The evaluation result showed that Income Contingent Loans is the best mechanism for financing higher education in the world. At the end, based on the market and above mechanism, an appropriate method of financing Iranian higher education is recommended for Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Funding Mechanism of Higher Education
  • Higher Education Subsidies
  • Models of Financing Higher Education
  • Analytic hierarchy process (AHP)