بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران

2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده

فرایند انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان می‌تواند با توجه به شرایط زمانی و مکانی از عواملی تأثیر پذیرد که در این پژوهش برخی عوامل تأثیرگذار بررسی شده است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه‌ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده‌‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم‌-تربیتی دانشگاه تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان
دانشکده‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران(4573 نفر) بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نمونه‌ای به حجم 414 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته با 42 گویه طراحی شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی ابزار نیز از طربق آلفای کرونباخ با ضریب 89/0 تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری من- ویتنی و فریدمن و t تک نمونه‌ای و نیز نرم‌افزار spss تحلیل شدند. با تحلیل آزمون t تک نمونه‌ای در بین دانشجویان فنی و مهندسی عوامل اقتصادی(99/3) و فردی (07/3) بالاتر از حد متوسط و عوامل اجتماعی(18/2)، کنکور سراسری(37/2) و عوامل
مؤسسه‌ای – آموزشی(74/2) کمتر از حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تأثیر داشته است. در بین دانشجویان علوم تربیتی نیز عوامل اقتصادی(63/2) کمتر از حد متوسط، عوامل کنکور سراسری (82/3) بیشتر از حد متوسط، عوامل اجتماعی(02/3)، مؤسسه‌ای (09/3) و فردی(91/2) در حد متوسط در انتخاب رشته تحصیلی آنان تأثیر داشته است. نتایج نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته فنی و مهندسی به‌ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل فردی، مؤسسه‌ای – آموزشی، کنکور سراسری و عوامل اجتماعی- فرهنگی و عوامل تأثیرگذار بر انتخاب دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
به‌ترتیب عوامل کنکور سراسری، مؤسسه‌ای، اجتماعی- فرهنگی، فردی و اقتصادی بود. افزون بر این، در میان عوامل پنج‌گانه بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative Evaluation of Effective Factors in Students’ Major Selection at Educational Sciences and Engineering Colleges in University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Ali Enayati Novinfar 1
  • Kamal Durrani 2
  • Noruz Ali Karamdoost 2

1 Master Student in Educational Research, Tehran University

2 Department of Psychology and Educational Sciences, Tehran University

چکیده [English]

The process of students’ major selection can be influenced due to time and place situations. In this article some influential factors in major selections were investigated. The purpose of his study was to evaluate effective factors in students’ major selection at educational sciences and engineering colleges in University of Tehran. A descriptive survey design method was chosen for this study. Statistical population included all students at educational sciences and engineering colleges in University of Tehran. Using stratified sampling method, 414 individuals were randomly selected. A 44 items researcher made survey instrument was developed to measure students views on major selection factors. Questionnaire’s content validity was evaluated by experts and its reliability was examined through exploratory factor analysis. The reliability of questionnaire via Chronbach's Alpha found to be .89 Data were analyzed through Mann–Whitney, Friedman and single-sample t tests. Single-sample t-test results indicated that economic (3.99) and individual (3.07) factors had above average impact among engineering students, but social factors (2.18), entrance examination (2.37) and the institutional /education (2.74) had below average effects. Findings indicated that economic factors had less impact on education sciences’ students (2.63), but national entrance examination had above average effects on students’ major selection (3.82). Social factors (3.02), institutional/educational (3.09) and personal (2.91) had a moderate effect. The results of factor analysis indentified five factors for engineering students: economical, personal, institutional/educational, entrance exam and social-cultural respectively. Factors identified for educational sciences’ students were: entrance exam, institutional, social-cultural, personal and economical in that order. Furthermore, a significant difference was observed between the two groups in five main factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Major Selection
  • Engineering College
  • Educational Sciences College
  • University of Tehran