بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده با تمرکز بر زیرنظامهای مدیریت دانش و فناوری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فناوری آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کرتین استرالیا

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، بیمه آسیا

3 دانشجوی دکتری مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

نظر به اهمیت بررسی دانشگاهها به‌منزله سازمانهای یادگیرنده در جوامع کنونی و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف این نهادها به‌منظور بهبود فعالیتهای آنها در سازگاری با تغییرات و تحولات سریع، پژوهش حاضر به مطالعه این موضوع اختصاص یافته است. مبنای نظری این مطالعه، رویکرد مایکل مارکوارت به سازمان یادگیرنده به‌دلیل جامعیت و تفکر سیستمی حاکم بر آن بود. هدف پژوهش بررسی میزان برخورداری دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان یک نظام آموزشی از ویژگیهای سازمان یادگیرنده در دو زیرنظام دانش و فناوری بود. روش توصیفی- پیمایشی برای انجام دادن این پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران بودند که 300 نفر از آنان به روش نمونه-گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از گروه نمونه، 220 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که بر مبنای پرسشنامه مارکوارت، مرور ادبیات تحقیق و مشورت با صاحبنظران تهیه شد. این پرسشنامه مشتمل بر 50 گویه و دارای طیف لیکرتی (پنج درجه‌ای) است. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (برای سؤالات وضعیت موجود 973/0 و برای سؤالات وضعیت مطلوب 980/0) تأیید شد. به‌منظور آزمون فرضیه‌های پژوهش، تی زوجی به‌کار گرفته شد. یافته‌ها نشان داد بین وضعیت موجود دانشگاه شهید چمران اهواز به لحاظ برخورداری از شاخصه‌های سازمان یادگیرنده با وضعیت مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An Investigation on Learning Organization Characteristics: Focusing on Knowledge and Technology Subsystems

نویسندگان [English]

  • Azam Esfijani 1
  • Hosseinali B. Nasrabadi 2
  • Mohammad B. Nasrabadi 3

1 Doctoral Student in Educational Technology, School of Information Systems, Curtin University of Technology, Australia

2 Master of Public Management, Asia Insurance Corporation

3 Doctoral Student in Financial Management, Economic and Management Faculty, Science and Research Branch of the Islamic Azad University

چکیده [English]

Considering the significance of studying universities as a learning organizations and investigating their strengths as well as their weaknesses for the adaptation to the enormous evolutions in the new era, this study is designed to explore learning organization characteristics at Shahid Chamran University Due to its comprehensive and systematic approach, the Marquardt’s learning organization model was employed as the theoretical basis for the current study. The main purpose of this research was to investigate the learning organization parameters from the two perspectives of knowledge and information technology. A descriptive survey design was chosen for this study. The population of this study included all of faculty members of the university. Three hundred faculty members who were selected by the simple random sampling method received a copy of the instrument, and 220 of them completed the questionnaire. Based on the Marquardt’s questionnaire, the literature review and the consultant with experts, a research tool comprising 50 questions rated on a Likert-type scale (5 Points) was developed. The reliability of questionnaire was determined by calculating the Cronbach's alpha coefficient (existing t condition=./913 and desired condition= ./980). The descriptive and inferential statistics (paired t test) were used for analyzing the data. The findings revealed that there was a significant difference between the existing condition and the overall desired condition regarding the learning organization parameters at Shahid Chamran University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Organization
  • Knowledge
  • technology
  • Shahid Chamran University