شناسایی مؤلفه های دوسوتوانی مؤثر بر عملکرد تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی

نویسندگان

1 دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

دوسوتوانی با عنوان توانایی سازمان در همتراز شدن و موفقیت در مدیریت تقاضاهای تجاری امروز و در آن واحد سازگار بودن با تغییرات محیطی در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های دوسوتوانی مؤثر بر عملکرد تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاهها بود. روش پژوهش ترکیبی برای انجام یافتن این مطالعه انتخاب شد. در مرحله کمّی با استفاده از تحلیل عاملی مؤلفه‌های دوسوتوانی تأیید شدند. نتایج به‌دست آمده نشان داد که عوامل دوسوتوانی بر ارتقای عملکرد تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی مؤثرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Effective Ambidexture’s Components on Commercialization of Academic Research in Universities

نویسندگان [English]

  • Jahangir Yadollahi Farsi 1
  • Hadi Zarea 2
  • Seyyed Reza Hejazi 1

1 Faculty of Entrepreneurship, Tehran University

2 Master of Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, Tehran University

چکیده [English]

Ambidexture as ability of an organization to align itself and succeed in management of today’s business demands and at the same time being consistent with environmental changes has been well considered in recent years. The purpose of current research was to identify effective ambidexture’s components on performance of commercialization of academic research in universities. A mixed research method was chosen for this study. In the qualitative stage, ambidexture’s components were identified through open and semi-structured interviews, and documentation analysis. In the quantitative stage, ambidexture’s components were confirmed by factor analysis. The qualitative results indicated that ambidexture’s components included 3 themes, 17 dimensions and 74 details. The quantitative results showed ambidexture’s components are effective on upgrading university research commercialization performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ambidexture
  • Structural Components
  • Contextual Components
  • Leadership Based Component
  • Commercialization of Academic Research