بررسی چالشهای تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی از دید اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاههای دارای هیئت ممیزه شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

2 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه شاهد

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشهای تحقق نظام مصوب برنامه ریزی درسی غیر متمرکز دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیئت علمی بود. روش پژوهش آمیخته‌ای از شیوه های تحلیل اسنادی و زمینه‌یابی پرسشنامه‌ی (پیمایش) بود. جامعه آماری پژوهش شامل 134 نفر از اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی در دانشگاههای شهر تهران بود که از این میان 101 نفر به‌طور تصادفی انتخاب شدند. همچنین، از پرسشنامه‌ای محقق ساخته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌های پژوهش به ترتیب چالشهای زیر را شناسایی کرد: نبود ساختار تشکیلاتی متناسب دانشگاهی، نهادینه نشدن فرهنگ برنامه ریزی درسی استاد محور، نبود باور باطنی اعضای هیئت علمی به اهمیت برنامه‌ریزی درسی استاد محور، نبودن انگیزش شخصی، وجود نداشتن سازکار تأمین مالی و اعتباری متناسب دانشگاهی، نبود نظام آموزش، هدایت و حمایت تخصصی دانشگاهی، نبود توانمندی تخصصی برنامه ریزی درسی اعضای هیئت علمی و وجود نداشتن سازکار قانونی متناسب.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Survey of Challenges in Realization of Approved University Decentralized System of Curriculum Planning from Views of Educational Science Faculty Members in Tehran Universities (Academic –year 2009-10)

نویسندگان [English]

  • Mehdi Sobhaninejad 1
  • Akbar Rahnama 1
  • Najebeh Shahhosseini 2

1 Shahed University

2 M.S. in Curriculum Studies, Shahed University

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify challenges in realization of universities’ decentralized system of curriculum planning from faculty members point of views. The research method used was a combination of descriptive methods inclusive of document analysis and survey. The statistical population included faculty members in educational sciences in Tehran’s universities in which 101 people were randomly selected. A researcher made questionnaire was used for data gatherings. The research finding identified the following challenges respectively: Lack of appropriate organizational structure, un-institutionalized culture of faculty centered curriculum planning, lack of a real belief in the importance of faculty centered curriculum planning, lack of personal motives lack of suitable financial and credit supports, lack of an educational system for professional guidance and supports, lack of expertise for curriculum planning in faculty members, and lack of appropriate legal mechanism at universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum planning
  • Approved System
  • Decentralized
  • faculty members