نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از راه دور، دانشگاه پیامنور تهران، تهران، ایران
2 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیامنور تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و رتبهبندی موانع عمده بازدارنده مشارکت استادان دانشگاه اصفهان در دورههای یادگیری الکترونیکی پیش از راهاندازی عملی این دورهها و هدف دیگر آن شناخت تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بر میزان بازدارندگی این موانع و ارائه راهکارهایی برای رفع نگرانی و جلب همکاری استادان در این زمینه بوده است. نوع پژوهش توصیفی – پیمایشی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق الگویی مفهومی برای دستهبندی موانع مشارکت استادان پیشنهاد و موانع در سه گروه شخصی، نگرشی و زمینهای طبقهبندی شد و سپس، بر اساس این الگو پرسشنامه محققساختهای تهیه شد و در بین یک نمونه 50 نفری از استادان گروههای آموزشی ارائهدهنده دورههای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه اصفهان که به روش تمام شماری انتخاب شده بودند، توزیع شد. دادهها با استفاده از نرمافزار Spss و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد: الف. بازدارندههای زمینهای ( با میانگین وزنی معادل2/3) بیشترین و بازدارندههای نگرشی ) با میانگین وزنی 02/3( و شخصی )با میانگین وزنی71/2) کمترین میزان بازدارندگی را در ارتباط با مشارکت استادان در دورههای یادگیری الکترونیکی دارند. ب. متغیرهای جمعیتشناختی تدریس با کمک رایانه و نیز مرتبه علمی بر بازدارندگی موانع شخصی، متغیر مدرک تحصیلی بر بازدارندگی موانع نگرشی و متغیر جنسیت بر بازدارندگی موانع زمینهای تأثیرگذار است.
عنوان مقاله [English]
Barriers to Participation in Electronic Technology Courses Encountered by University Teachers
نویسندگان [English]
1 phD Student of Distance Education Planning at the Payamnoor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Psychology and Education at the University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Associate Professor of Humanities at the University of Payamnoor, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present research identified major barriers of Isfahan University teachers participation in electronic technology courses. A second goal of this study was to examine the effects of characteristics and demographics of university teachers on these barriers. In this research problems and barriers fell into three distinct categories: personal, perceptual, and contextual. A questionnaire was designed on the basis of these three categories. This was administered to 50 university electronic teachers. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical indexes. The results indicated that compared with personal barriers (weighted mean: 2. 71), and perceptual barriers (weighted mean: 3. 02), contextual barriers (weighted mean = 3.2) appeared to be the strongest deterrent category. In addition, the university teachers characteristics and demographics appeared to have impact on non participation. More specifically the effects of university teachers rank, degree level, and gender on potential deterrence of personal, perceptual, and contextual barriers were statistically significant. Finally, the researchers discussed policies that could raise university teachers participation in electronic courses.
کلیدواژهها [English]