نقش منابع اطلاعات گوناگون در ارزیابی آموزشی اعضای هیئت علمی

نویسنده

دکترای برنامه ریزی توسعه آموزش عالی

چکیده

یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین موضوعات که دانشگاهها با آن مواجه اند، استفاده از روشهای مناسب ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی است. امروزه، وجود نظام ارزیابی در خصوص تواناییها و عملکرد اعضای هیئت علمی نیازی مشهود است، اما در عمل استقرار چنین نظامی به سهولت انجام نمی شود. روشها و رویکردهای متعددی برای ارزیابی آموزشی اعضای هیئت علمی وجود دارد. بیشتر پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه حاکی از استفاده از چهار رویکرد ارزیابی شامل ارزیابی توسط دانشجویان، ارزیابی توسط همکاران، خودارزیابی و ارزیابی توسط مدیران است. براساس پژوهشهای انجام شده، در سطح بین المللی برای قضاوت در باره کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی مؤلفه های مختلفی در نظر گرفته می شود. این مؤلفه ها از طریق یک پژوهش توصیفی – تحلیلی بررسی شد، اما سهم هر یک از این مؤلفه ها می تواند متفاوت باشد. بنابراین، در این طرح پژوهشی به این سؤال پاسخ داده شده است که به نظر اعضای هیئت علمی سهم هر یک از منابع داده های مختلف برای ارزیابی کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی چقدر است؟ جامعه آماری مورد مطالعه شامل اعضای هیئت علمی رسمی تمام وقت دانشگاه شهید بهشتی بوده است. از این جامعه یک نمونه طبقه بندی شده تصادفی به تعداد 180 نفر انتخاب شد و پرسشنامه های مورد نظر بر آنان اجرا و سهم مؤلفه ها و منابع یادشده محاسبه شد. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش برای فرایند تدریس – یادگیری هشت مؤلفه شناسایی شده شامل تسلط بر محتوا، تدوین طرح درس، مهارتهای عرضه محتوا، مدیریت درس، راهنمایی و مشاوره، ارزیابی یادگیری، مهارتهای ارتباطی و مسائل اخلاقی در آموزش و تدریس از نظر پاسخگویان اهمیت بالایی داشته اند. همچنین، از بین چهار منبع داده های ارزیابی شامل دانشجو، همکار، مدیر گروه و خود عضو هیئت علمی در خصوص هشت مؤلفه یاد شده فرایند تدریس- یادگیری، دانشجو به عنوان منبع مهم تری تعیین شده است. بنابراین، به منظور قضاوت در باره کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت-علمی می توان این هشت مؤلفه را مورد ارزیابی قرار داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Different Informational Sources in Educational Evaluation of Faculty Members

نویسنده [English]

  • Sana Safari

P.h D. Development Higher Education Planning

چکیده [English]

One of the most important issues that universities confront is using the suitable methods for educational evaluation of faculty members. Using the evaluation system is an obvious need for assessing faculty members performance, but establishing such system cannot be easily done in practice. Several methods and approaches exist for educational evaluation of faculty members. Most researches show some common informational sources for educational evaluation like: students, peer, administrators and self evaluations. Based on the review of literature, there are eight components which are common in teaching – learning process and four informational sources on each of teaching – learning components. This research is designed to find out faculty members opinion to share of informational sources in educational evaluation of faculty members. By stratified random sampling method, 180 samples were selected from Shahid Beheshti university faculty members. In this paper, based on research. Results the following question was answered:
How much do the faculty members agree with different sources of evaluation?
Based on the research results, the faculty members strongly agree with eight identified components of teaching – learning process like content expertise – course design-Instructional delivery skills – course management – advising and guiding – relationship skills – evaluation of learning – ethics in teaching. Among four informational sources, the students have more weighted average.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Evaluation
  • Evaluation Sources
  • faculty member
  • Quality
  • teaching