پیامدهای حاصل از استفاده از اینترنت برای آموزش عالی: بررسی روانشناسی، اجتماعی این پدیده

نویسنده

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

چکیده

این تحقیق تحولات روانی – اجتماعی در چگونگی استفاده از سیستم ارتباطات رایانه ای (اینترت) برای ارتقای آموزش دانشگاهی را بررسی می کند. این بررسی براساس اطلاعات جمع آوری شده از 3 مطالعه تنظیم شده است که شامل مشاهده چگونگی استفاده از اینترنت برای تداوم بحث کلاسی و تبادل اطلاعات درسی (discussion group)، و مقایسه کلاسهایی با بیشترین و کمترین میزان فعالیت در استفاده از ارتباطات رایانه ای می باشد. مطالعه بعدی بررسی نگرش و انگیزه دانشجویان در استفاده از اینترنت است. نتایج حاصل از این مطالعات نشان دهنده تعامل پیچیده فرآیندهای روانی – اجتماعی – سازمانی استفاده-کنندگان با فناوریهای رایانه ای در زمینه آموزش هستند. حاصل سه تحقیق نشان داد که از 2512 درس ارائه شده در دانشگاه فقط 574 درس (22 درصد ) از سیستم اینترینت و discussion groups برای تبادل اطلاعات و بحثهای آموزشی استفاده کرده بودند. از این 574 کلاس، فقط 164 کلاس (5/6 درصد)‌حداقل 10 باز از طریق ارتباطات رایانه ای به بحث یا تبادل اطلاعات پرداخته بودند. پرسشنامه ها نیز بر دلایل روانی – اجتماعی در عدم استقبال از این فناوریها برای آموزش اشاره می کردند. مهمترین این دلایل نداشتن وقت کافی و انگیزه و علاقه بود. نتایج همچنین دلالت بر این دارند که استفاده مؤثر از ارتباطات رایانه ای در ارائه آموزش بیشتر بستگی به زمینه های روانی – اجتماعی – سازمانی استفاده کنندگان دارد تا به امکاناتی که خود فناوری ارائه می دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Impacts of Use of Internet for Higher Education: A social psychological review

نویسنده [English]

  • Dr. Fatemeh Bagherian

Faculty member of Institute for Research & planning in Higher Education

چکیده [English]

This atiicle evaluates use of computer communication technologies in promoting university education from social psychological point of view. The a1iicle is based on three series of studies: observation of class discussions via the internet (discussion groups), a comparison between the most active and the active discussion groups using computer communications, and a survey asking student's motivations and attitudes about use of internet. Results show that there · are complicated social-psychological- organizational interaction processes when computer technologies are used for education. According to the findings, among 2512 courses offered at Carleton University, only 574 courses (22%) were using the internet system to participate in discussion groups and to exchange information about the material taught in the class. From these 574 classes, only 164 classes (6.5%) had used the internet discussion groups at least 10 times during a term. The results of survey also indicate that lack of interest in using computer communication technologies is due to social psychological reasons. The most impotiant reasons were lack of enough time and then lack of motivation and interest. The results indicate that effective use of computer communication for education needs more social - psychological - organizational preparation than the availability of computer technologies.