کسری بودجه و هزینه اتلاف در آموزش عالی دولتی؛ مطالعه موردی: ارزیابی درونی دانشگاه علوم پایه دامغان

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

به رغم آنکه بحران مالی جهانی تأثیر عمده ای بر روند توسعه آموزش عالی دولتی داشته است، در بسیاری از کشورها در دو دهه اخیر،‌ تلاش جدی برای جلب مشارکت مردمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین نقش بیشتر متقاضیان ورود به آ‌موزش عالی در پرداخت هزینه های آن آغاز شده است. تحقیقات انجام شده و راهکارهای پیشنهادی، اخذ شهریه مناسب را در محوریت برنامه های دانشگاههای دولتی برای جبران کمبود منابع مالی قرار داده اند ولیکن کمتر به نقش هزینه های اتلاف در کسری بودجه های دانشگاهی اشاره کرده اند. تحقیق حاضر، با انجام مطالعه موردی در باره یک دانشگاه تخصصی علوم پایه، مقدار هزینه اتلاف ناشی از مردودی و تکرار دروس را در میان دانشجویان دوره کارشناسی در طول یک دهه 80-1371 محاسبه و نقش و ارتباط آن را با بودجه آن دانشگاه بررسی کرده است و اعتقاد دارد بازیافت هزینه های اتلاف در برنامه های آموزشی می تواند نقش مؤثری در تأمین کسری بودجه این دانشگاه داشته باشد. این بررسی سعی کرده است با تعیین برخی شاخصهای کارایی درونی آموزشی، از قبیل نرخ افت و نرخ تکرار، توصیه هایی کاربردی به منظور ارتقای کارایی برنامه های دانشگاهی ارائه نماید. بدیهی است که انجام چنین تحقیقی در سایر دانشگاهها می-تواند نتایج قطعی ترین برای سیاستگذاری در این زمینه فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Budget Deficit and Wastage Cost in Higher Education: The Cost of Internal Efficiency in Damghan University of Basic Sciences

نویسنده [English]

  • Abdolrahim Naveebrahim

Faculty member of Tarbiat Moalem University

چکیده [English]

Financial crisis in higher education has become worldwide in the last two decades. It has affected the development of higher education in the public sector. In many countries, serious efforts has begun to pull in the people's contribution especially private sector investment in higher education. More r contribution for the payment of educational expenses is required f om the demand part, being the students and sponsers. Literature focuses on tuitions to cover pai1 of the financial deficits of state universities and public higher educational institutions. Yet, little has been said about the role of wastage in budget deficit. The present case study is trying to show the role of wastage caused by dropouts and repetitions in budget deficits of four year undergraduate programs of Damghan University of Basic Sciences during the decade of 1371-80 (1992-2001 A.D.). The population under study involved all 1381 full time students registered during the decade under study. While the total of 10950 credit hours of repetition has left a remarkable wastage cost for the period under study, a range of% 10 - 30 of current budget per year could be saved and spent more logically it the cost of wastage paid by the students who actually caused the wastage. The study leads towards some recommendations for improving the internal efficiency of university administration at the local level as well as implication for policy making at the national level. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Budget Deficit
  • Wastage Cost
  • Damghan University of Basic Sciences.