تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور

نویسندگان

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی یکی از آرمانهای بسیاری از نظامها (و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عدالت اجتماعی طراحی شده) است. برای تحقق این مهم از یک سو به سنجش موقعیت میزان دسترسی به فرصتهای آموزشی در مناطق مختلف کشور و بین اقشار زن و مرد در مقاطع تحصیلی نظیر دبستان، راهنمایی تحصیلی، دبیرستان و دانشگاه نیاز است و از سوی دیگر راهکارهایی برای کاهش نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی باید مد نظر قرار گیرد.
در این مقاله که با استفاده از بخشی از نتایج پایان نامه دکتری در رشته مدیریت آموزشی در کشور تدوین شده است، ابتدا ضمن مرور ادبیات موضوع، برداشتهای مختلف از عدالت آموزشی و منظور از دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی تشریح گردیده و راهکارهای ایجاد فرصت برابر در دسترسی به آموزش عالی بااستفاده از تجارب جهانی مدنظر قرار گرفته است. سپس با انجام یک تحقیق توصیفی به سنجش موقعیت آموزش عالی در استانهای مختلف کشور با بهره گیری از آمار دانشجویان دختر و پسر پذیرفته شده هر استان در کنکور سراسری سال مورد نظر دانشگاه های دولتی کشور نسبت به جمعیت دختر و پسر دیپلمه همان استان (در رده های سنی 18-22 سال) درهمان سال پرداخته شده است. سرانجام، استانهایی که دیپلمه های آنها در حد بالای متوسط جذب دانشگاه ها شده اند به تفکیک دختران و پسران و به کمک ضریب جینی و منحنی لورنز مشخص گردیده‏اند. همچنین استانهایی که با معیار ورود دیپلمه های آنها به آموزش عالی دولتی، محروم تشخیص داده شده‏‏‏اند، مشخص گردیده و نتایج آن با استفاده از نمودارها و جداول توصیف شده اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Equal Opportunities Access in Development of Public Higher Education in Iran

نویسندگان [English]

  • Esmat Masody
  • Manuchehr Javaheri

Faculty member of Islamic Azad University

چکیده [English]

Equal opportunities access to higher edcation is one of the most important goals in many govemmental system which are based on social equity.To reach to this important goal, measuring the scale of access to educational opportunity in various locations of the country and among male and female in different levels of education such as primary school, high school and university in necessary.In addituon, finding the ways to reduce the gap of invalid access to education should be consiedered.
In this paper, firstly a survey on review is given. Secondly, different understanding of educational equity and the ways of access to it are described. To explain the ways to access to educational equity other counties experiences are considered. With doing a descriptive research, measuring the higher education scale in different states is done.
To do this the number of male & females students accepted in various governmental universities in noticed, from each state which are finally, the state in which more high school educated are accepted in universities with the use of curve are shown.
Furthermore, the states in which less high school educated are accepted in universities are shown and the results with diagrams and tables are explained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Equity
  • Access to Equal opportunities in higher education
  • Developing higher education
  • Gin Index Lowers Curve