تشکیل خانه کیفیت در نظام آموزش عالی(مطالعه موردی: مقطع دکتری مدیریت دانشگاههای دولتی)

نویسندگان

1 استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه مازندران

2 کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران

چکیده

بخش آموزش به طور اعم و آموزش‌عالی به طور اخص یکی از پایه‌های اصلی توسعه هر کشور محسوب می‌شود. لذا، ارزیابی و بهبود مستمر کیفیت آموزش و یادگیری در آموزش‌عالی طی دهه‌های اخیر از سوی دانشگاهها در سراسر جهان مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. از این رو، در این مقاله روش گسترش مشخصه‌های کیفی در دوره دکترای رشته مدیریت دانشگاههای دولتی ایران (تهران، شهید بهشتی، تربیت‌مدرس، علامه‌طباطبایی و اصفهان) با هدف ارزیابی و بهبود کیفیت برنامه‌های آموزشی ارائه شده در این دوره مطالعه شده است. در این پژوهش80 نفر از 328 دانشجوی دوره دکترای مدیریت در نیمسال دوم تحصیلی 87-1386 در دانشگاههای یاد شده به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند و برای گردآوری داده‌ها از نمونه مورد نظر از پرسشنامه استفاده شده است.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که مهم‌ترین خواسته‌های دانشجویان دکترای مدیریت «کسب جدیدترین تجارب سازمانی، تبحر یافتن در مهارتهای تحلیلی، ترغیب دانشجویان به تفکر، مفید و کافی بودن منابع معرفی شده، مثالها و تکالیف ارائه شده، داشتن روحیه انتقادپذیری استاد درس و توانایی علمی و میزان تسلط وی بر موضوع درس» است که باید مورد توجه طراحان این مقطع تحصیلی قرار گیرد. همچنین، یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین میزان اهمیت خواسته‌ها از نظر دانشجویان و میزان دستیابی آنها به خواسته‌هایشان تفاوت معناداری وجود دارد و ضرورت گذر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب به‌روشنی درک می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Building The House of Quality in Higher Education

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Madhoushi 1
  • Mohammad Reza Zali 1
  • Nasim Najimi 2

1 Department of Business Management, Mazandaran University, Babolsar, Iran

2 Department of Industrial Management, Mazandaran University, Babolsar, Iran

چکیده [English]

Generally education and specially higher education is one of the main development bases of each country. So, evaluation and continuous quality improvement of education and learning in higher education during in recent decades has been considered by the universities of the world. This study applies Quality Function Deployment (QFD) technique to evaluate and improve the quality of educational programs. The target population consists of PhD students who study in the management course in public universities in Iran (Tehran, Beheshti, Allame Tabatabaee, Tarbiat Modarres and Esfahan), during the second semester of 2007-08. 80 members out of 328 members of statistical population were selected. A questionnaire was used for data collection the selected sample. According to the results of this study, the most important quality requirements, as perceived by students are: Acquiring the latest organizational experiences / Proficiency in analytical skills / Stimulate students’ thinking / Proposing useful and sufficient references, examples and assignments / the Professors’ scientific ability and their criticism morale. Moreover, regarding the results, there is significant difference between requirements importance level and access of students in their requirements. Thus, it would be necessary to change from existing situation to desired situation in which the mentioned indices are categorized from low to high.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • Quality Function Deployment
  • House of Quality
  • and Voice of Customers