جایگاه حقوق تطبیقی و ضرورت بازنگری در آموزش آن

نویسنده

عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

چکیده

در بخش اول این مقاله تلاشهای صورت گرفته برای تبیین یکی از مهم‎ترین موضوعات روش شناختی در دانش حقوقی معاصر؛ یعنی بحث در باره ماهیت حقوق تطبیقی بررسی شده است. این تلاشها منجر به ارائه سه دیدگاه متفاوت شده است: دیدگاه اول حقوق تطبیقی را یک روش علمی می‎داند، دیدگاه دوم آن را دانش مستقل و دیدگاه سوم آن را صرفاً یک برنامه آموزشی تلقی می‎ کند. در این مقاله نقش حقوق تطبیقی به عنوان شاخه‎ای مستقل از دانش حقوقی در جریان وحدت اروپا و جهانی شدن بیان شده است.
اینکه آیا دانشکده‎ های حقوق در ایران، ناگزیر از تغییر برنامه آموزش حقوق]تطبیقی[ هستند یا خیر، پرسشی است که در بخش دوم مقاله بررسی شده است. آموزش حقوق تطبیقی نه تنها باید دانشجویان را با مفاهیم و نظامهای حقوقی دیگر آشنا کند، بلکه باید آنان را برای کاربست عملی آن آماده سازد. نسل آینده حقوقدانان باید قدرت مواجهه با چالشهای ناشی از یکنواخت شدن حقوق و جهانی شدن را داشته باشند. برنامه آموزشی فعلی که صرفاً بر آموزش حقوق ملی تمرکز دارد، نمی‎تواند این هدف را تأمین کند. دانشگاههای اروپا به تدریج برنامه آموزشی خود را به سمت یک برنامه دارای تمرکز بین‎ المللی با تکیه بر حقوق تطبیقی سوق می دهند و دانشگاههای ایران می ‎توانند از این تجربه الهام بگیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Status of Comparative Law and the Necessity for Revising Its Teaching

نویسنده [English]

  • Morteza Shahbazinia

Faculty Member of Ministry of Science, research and Technology

چکیده [English]

The first part of this article represents an attempt to contemplate one of the major methodological issues in contemporary juridical science - the debate on the nature of comparative law, which is presented in three opposite aspects: whether comparative law is a scientific method, or an autonomous science or a purely educational discipline. This article highlights the role of comparative law as an independent branch of juridical science in the processes of European integration and globalization. Do Iranian law colleges have to change their national curriculum? The second part of this article concentrates on the above question. Comparative law teaching should not only familiarize the students - and thus open up their minds - to other systems and concepts, but should also prepare them for practical application. Future lawyers should be able to meet the challenges of a world of legal integration and globalization. Having a national curriculum does not fulfil this aim. Universities in Europe are gradually shifting towards a more internationally-centred curriculum and Iranian universities may draw inspiration from this experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative law
  • Scientific Method
  • Educational Curriculum
  • Autonomous Science and Teaching Comparative Law