نویسنده
چکیده
مقاله حاضر با هدف بررسی میزان شناخت اعضای هیئت علمی رشته های علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران از چهار دسته نظریههای یادگیری و چگونگی به کارگیری آنها در فرایند تدریس تهیه شده است.
روش پژوهش توصیفی و نمونه آماری نیز شامل 75 نفر از اعضای هیئت علمی رشتههای مذکور از پنج دانشگاه تهران بود که بر اساس درصد سهم اعضای هیئت علمی دانشگاهها و جنسیت با روشهای نمونهگیری خوشهای، طبقهای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارجمعآوری دادهها شامل آزمون سنجش نظریههای یادگیری و چک لیست مشاهده عملکرد تدریس اعضای هیئت علمی بود. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل آماری شدند. عمدهترین یافتههای پژوهش این است که میزان شناخت اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی از نظریههای یادگیری در سطح بالاتر از متوسط بود. بیشترین میانگین نمرهها مربوط به حوزه نظریه رفتارگرایی و کمترین آنها مربوط به حوزه نظریه فراشناخت بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Theories of Learining and Their Applications in Process of Teaching Humanities
نویسنده [English]
چکیده [English]
The purpose of this study was to examine understanding of humanities, faculty members about four learning theories and their applications in teaching processes. Research Method was descriptive and the sample included 75 faculty members from 5 universites in Tehran. Instruments for gathering data included tests for measuring learning theories and a check list suggesting function of teaching professors. Data in two levels of descriptive and inferential were analyzed. Principal findings were:
The extend of understanding of faculty member from learning theories was average. The highest mean was related to behavorism and lowest to meta cognition part.
کلیدواژهها [English]