نویسنده
چکیده
در مقاله حاضر به تعیین نرخ بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی در سطوح تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به تحلیل هزینه _ فایده در ایران برای سال 1379 پرداخته شده است.
نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که نرخ بازدهی اقتصادی فردی در دوره دکتری منفی و برای دوره کارشناسی ارشد مثبت و نرخ بازدهی اقتصادی اجتماعی برای هر دو دوره تحصیلی منفی است. منفی بودن نرخ بازدهی اجتماعی نشان دهنده این است که مقدار هزینهای که جامعه در قبال دورههای تحصیلی مذکور متقبل میشود در قبال فایدههای آن بسیار بالاست. البته، منفی بودن نرخ بازده اقتصادی اجتماعی برای این دورههای تحصیلی به معنای سرمایهگذاری نشدن در این دورهها نیست، بلکه به این مفهوم است که جامعه از فارغالتحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به خوبی استفاده نمیکند. بر این اساس، چنانچه سیاستگذاری دولت در زمینه تربیت نیرو در سطوح تحصیلی یادشده و افزایش سرمایهگذاری در این خصوص است، برای افزایش بازدهی اقتصادی و گرایش نداشتن افراد به مشاغل متعدد برای کسب درآمد بالاتر، ضرورت بهبود وضعیت دستمزد و حقوق دولتی دارندگان مدارک کارشناسیارشد و دکتری دارای اهمیت است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determination of the Individual and Social Rates of Return in Master and Doctoral Levels
نویسنده [English]
چکیده [English]
In this research, cost and benefit of higher education was analyzed and internal yield rate of investment of education, (individual and social rate) has been reviewed.
The results of this research indicate that individual yield rate at master level is positive, but this rate in doctoral level is negative. In addition, social yield rate of master and doctoral degrees are negative. This finding shows that the opportunity costs in these groups are very high. Although higher education particularly in master and doctoral level are considered as a kind of general goods, but they have many social advantages particularly in the developed countries.
کلیدواژهها [English]