اثربخشی کارگاههای آموزشی : مطالعه‎ ای موردی

نویسندگان

1 عضو هیئت ‎علمی دانشگاه شهید بهشتی

2 کارشناس ‎ارشد آموزش بزرگسالان

چکیده

در این مقاله میزان اثربخشی کارگاههای آموزشی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه شهید بهشتی بررسی می‎ شود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کارگاهها و نمونه‎ های پژوهش 70 نفر از شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی روش تحقیق، روش تدریس و کامپیوتر طی سالهای 78 تا 80 است که از طریق روش نمونه ‎گیری تصادفی طبقه‎ ای انتخاب شده ‎اند. به منظور جمع آوری داده ‎ها از پرسشنامه با طیف لیکرت استفاده شده و تجزیه و تحلیل داده ‎ها از طریق محاسبه آزمونهای خی دو، کراسکال والیس و یومن - ویتنی صورت گرفته است. نتایج پژوهش عبارت ‎اند از:
1. کارگاههای آموزشی انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی را افزایش داده ‎اند.
2. کارگاههای آموزشی در بهره ‎گیری اعضای هیئت علمی از تکنولوژی آموزشی در کلاس درس تأثیر مثبت دارند.
3. کارگاههای آموزشی بر مشارکت دادن دانشجویان در مباحث و تصمیم ‎گیری کلاسی توسط مدرسان تأثیر مثبت دارند.
4. کارگاههای آموزشی موجب افزایش مهارتهای پژوهش در اعضای هیئت علمی می‏‎ شوند و همچنین، مهارتهای تدریس از جمله بحث گروهی، تهیه طرح درس و روشهای تدریس فعال را در اعضای هیئت علمی افزایش می ‎دهند.
5. کارگاههای آموزشی بر ایجاد فرصتهای برابر یادگیری برای مدرسان و همچنین، یادگیری مشارکتی و گروهی اعضای هیئت علمی تأثیر مثبت دارند.
با توجه به نتایج بیان شده به طورکلی، کارگاههای آموزشی از اثربخشی لازم برخوردارند و دیدگاه اعضای هیئت علمی دو دانشگاه نسبت به تأثیرکارگاههای آموزشی بر افزایش مهارتهای تحقیق، تدریس و کامپیوتر یکسان است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Educational Workshops : a case study

نویسندگان [English]

  • Zahra Sabbaghian 1
  • Leila S. Mir Moiny 2

1 Faculty Member of Shahid Beheshti University

2 Master in Adult Education

چکیده [English]

In this study, the effectiveness of educational workshops for the development of university instructors is surveyed. Seventy subjects from two universities (Shahid Beheshti University and Medical Science University of Shahid Beheshti) were selected by stratified random sampling method. A Likert type questionnaire was used to collect data. Chi-square, Kruskal-Wallis and U-mann Whitney tests were used to analyze data. The results showed that Workshops:
1. Increased job motivation of instructors (X2=39.67).
2. Influenced on the rate of usage of educational technology in classes (X2=23.94).
3. Increased the skills of doing research in instructors (X2= 31.77).
4. Increased the ability of instructors in terms of decision making process (X2=25.30).
5. Developed equal learning opportunities (X2=26.46) and participatory learning (X2=36.29) for instructors.
6. Developed instructors teaching abilities, including active teaching methods, teaching design, and group discussion (X2=46.77).
The main hypothesis of the research project was confirmed and it showed that educational workshops were effective in the sample Universities. In addition the statistical analysis showed that there was no significant difference between the attitudes of the two universities in terms of the effectiveness of workshops on teaching and research process. However there was a significant difference between the attitudes of instructors in terms of moderator variables such as age, degree, field of study, and the number of their participation in workshops.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Workshop
  • Effectiveness
  • Motivation
  • educational technology
  • Skill and Participation