نویسندگان
1 کارشناسارشد آموزش بزرگسالان
2 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
3 دانشگاه شهید رجایی
چکیده
باتوجه به اینکه منابع انسانی ارزشمندترین منابعی هستند که کشورهای درحال توسعه میتوانند از آنها برای نیل به توسعه بهره ببرند، لازم است که این جوامع در خصوص آموزش نیروی انسانی برنامهریزی کنند. دانشگاهها بهترین مراکزی هستند که در هر کشور به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه میپردازند. سازمانهای آموزش و پرورش میتوانند با همکاری دانشگاهها نیروی انسانی مورد نیاز خود را تأمین کنند. هدف از ارائه این مقاله آشنایی با علل گرایش معلمان دوره ابتدایی استان کردستان به تحصیل در دورههای آموزش عالی و ترتیب اولویت آنهاست.
روش تحقیق پیمایشی و برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی استان کردستان است که در مراکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 260 نفر شامل 93 نفر زن و 167 نفر مرد انتخاب شدند که با ارسال پرسشنامه، اطلاعات از آنها جمع آوری شد.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t ، تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیری و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نیاز به ارتقای پایگاه اجتماعی (B=1.195) ، نیاز به افزایش توانایی کاربرد دانش و مهارتهای شغلی(B=0.546)، تمایل به تدریس در دورههای بالاتر تحصیلی (B=-0.346) و تمایل به احراز مشاغل بالاتر و مهمتر(B=-0502) بیشترین تأثیر را در گرایش معلمان دوره ابتدایی استان کردستان به تحصیل در دورههای آموزش عالی دارند.
در پایان با استفاده از دو روش کتابخانهای و میدانی و بهرهگرفتن از یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون و ماتریس همبستگی(رابطه هر یک از متغیرها)، با استفاده از روش تحلیل مسیر نتیجه مطالعه بهصورت یک مدل ترکیبی نظری – تجربی ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Motivational Factors of Kordestan Primary School Teachers, to Participate in Higher Education Programs
نویسندگان [English]
1 Master in Adult Education
2 Faculty Member of Psychology and Education Shahid Beheshti University
3 Shahid Rajaie University
چکیده [English]
Since human resources are the most valuable ones that developing countries can use in terms of development process, it is necessary for these countries to plan for human resource trainings. In each country, universities are the best centers to train human resources, which is needed by the society. Educational organizations with the the cooperation of universities can provide the needed human resources.
The objective of this article is to recognize the Kordestan primary school teachers, motivations to participate in higher education programs and their preferences.
In this research the survey method and a questionnaire was used to gather research date. The population was the elementary school teachers who were participatcd in higher education programs. By using simple random sampling method 260 teachers were selected and the data were gathered. Multiple regression, t test and Anova methods were used to analyse the data.
The results showed that the need for social status (b = 1.195), the need to increase the ability of knowledge application and job skills (b=.546), the tendency to teach in higher grades (b=-.346) and tendency to obtain more important jobs (b= -.502) were significant perferences to participate in higher education programs.
At last, by using archive and field studies, and through regression analysis, correlation matrix, and path analysis, an experimental and theoretical model for teachers, participartion in higer education programs was developed.
کلیدواژهها [English]