بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاه های دارای آموزش الکترونیکی در ایران

نویسنده

دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک ‎اشتر

چکیده

روند استفاده از آموزش الکترونیکی به سرعت در حال افزایش است. هر چند به محیط های یادگیری الکترونیکی به عنوان پدیده ‎ای مطلوب نگریسته می شود، اما پژوهش اندکی در باره نگرش استادان و دانشجویانی که در این زمینه کار می کنند، صورت گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی نگرش استادان و دانشجویانی است که در دانشگاه های کشور از این فناوری استفاده می کنند. بر این اساس، 95 پرسشنامه برای استادان و 161 پرسشنامه برای دانشجویان ارسال شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که استادان نگرش مثبتی به یادگیری الکترونیکی به عنوان ابزار کمک آموزشی دارند. در این خصوص، احساس مفید بودن و خودکامیابی استادان مهم‎ ترین عامل تمایل آنها به استفاده از یادگیری الکترونیکی بوده است. بر اساس نگرش دانشجویان عواملی نظیر استقلال، راهنمایی استادان و آموزش چندرسانه ای مهم ‎ترین متغیرهای موثر بر نگرش آنان از موثر بودن آموزش های الکترونیکی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study of Teachers and Students Attitude toward E-learning:Surveying in Iran’s E-learning Universities

نویسنده [English]

  • M. A.Seyde Naghavi

Department of Management and Industrial Engineering Maleke Ashtar University

چکیده [English]

The rate of using E-learning is continuously increasing. Although e-learning environments are popular, there is little research on teacher’s and student’s attitudes toward it. The purpose of this study is to investigate students and teachers in Iran’s virtual universities. Accordingly, 95 teachers and 161 students are asked. After statistical analysis, research show that teachers have positive attitude toward E-learning as a teaching assisted tool. Furthermore, behavioral intention to use E-learning is influenced by perceived usefulness and self-efficacy.   Regarding student’s attitudes, self-paced, teacher-led, and multimedia instructions are major factors to affect student’s attitudes toward e-learning as an effective learning tool.

کلیدواژه‌ها [English]

  • e-learning
  • Attitude
  • self-efficacy
  • and Multimedia Instruction