معیارهای انتخاب ابزارهای تالیف محتوا در یادگیری الکترونیکی

نویسندگان

1 دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران

چکیده

در حال حاضر، شاید یکی از نویددهنده‌ترین و رو به رشد‌ترین دستاوردهای پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات یاددهی/یادگیری الکترونیکی و مبتنی بر اینترنت باشد که مواردی نظیر کمبود فضای آموزشی، حجم انبوه اطلاعات دردسترس و درگیریهای زمانی استادان و دانش ‎پژوهان ضرورت آن را بیش از پیش آشکار می ‎سازد. اساسی ‎ترین مخاطره در امر یاددهی/یادگیری الکترونیکی تولید و مدیریت محتوای آموزشی مناسب با در نظر گرفتن خصوصیات اجتماعی، روانشناختی و تربیتی فراگیران و متناسب با علایق، شیوه درس خواندن و سطح دانش آنان است. در این میان، در پی افزایش توانمندیها و قابلیتهای ابزارهای تألیف محتوا در سالهای اخیر، استقبال و بهره‌وری از آنها به نحو چشمگیری افزایش یافته است و به ‎خصوص با ظهور امکاناتی نظیر «انطباق با نیازهای فراگیران»، این‌گونه ابزارها نقش برجسته‌ای را در روند تولید محتوای آموزشی ایفا می‌کنند. در این مقاله با هدف بررسی اهمیت ابزارهای تألیف محتوا در افزایش کارایی نظامهای یاددهی/یادگیری الکترونیکی، به بررسی مقایسه‌ای ابزارهای موجود و توانمندیها و نقصانهای آنان پرداخته شده است. این بررسیها با در نظر گرفتن معیارهایی نظیر زمان لازم برای طراحی، محیط طراحی، هماهنگی با استاندارد‌های موجود در حوزه یاددهی/یادگیری الکترونیکی و قابلیتهای بالقوه ابزار صورت گرفته‌ است. نتایج به دست آمده در انتخاب و کاربرد این‌گونه ابزارها توسط مدیران صنایع آموزشی به‎ منظور افزایش رضایت کاربران و بهره‌وری نظامهای آموزشی کمک شایانی خواهد بود.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Key Selection Criteria of E-learning Authoring Tools

نویسندگان [English]

  • Fattaneh Taghiyareh 1
  • Melody Siadaty 2

1 Department of Electrical and Computer Engineering University of Tehran

2 M.Sc in Information Technology Department of Electrical and Computer Engineering University of Tehran

چکیده [English]

 Because of growth of the internet, reduced barriers to accessing and using the internet and increased innovations in the area of information and communication technology, Web-based education are continuously being broadened. Creation and management of instructional content is the major hazard in e-learning industry. Also, individualized contents should be provided considering social, cultural and pedagogical characteristics of the learners. Individual interests, learning styles and prior knowledge are also momentous criteria to be considered. In the recent years, features and capabilities of authoring tools have been drastically improved. Concepts such as “adapting to the needs of learners” and “personalized content” not only make authoring tools to play a more prominent role in the process of creating learning contents but also promise the emergence of a new generation of authoring tools with prominent potentials and capabilities. In this paper we attempt to outline the importance of authoring tools in the performance of e-learning systems. Therefore, capabilities and limitations of current available authoring tools are comparatively studied. These comparisons are based on criteria such as compatibility with e-learning standards, the amount of time and cost needed for the instructional design and potential features. The outcomes of the study would certainly be of significant help with enhancing the decision making procedure for managers and presidents of learning areas, which maybe overwhelmed by all the technology decisions they have to make, the number of choices available, and the terminology they may not be familiar with. These outcomes would basically lead to determining basic factors of learner satisfaction and therefore improving educational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • e-learning
  • Authoring Tool
  • comparative study
  • Selection criteria
  • and Adaptivity