نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی

نویسنده

دانشکده ادبیات و علوم ‎انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه

چکیده

این مقاله برگرفته از طرحی پژوهشی در باره نگارش دانشگاهی در یکی از مؤسسات آموزش عالی ایران است. این پژوهش با استفاده از روش نظریه سازی داده بنیاد انجام شده است و فعالیتهای گروهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این مؤسسه و نیز اهمیتی که استادان آنها به این گونه فعالیتها می دهند، بررسی شده است. داده‎ های کیفی طی مصاحبه با 19 نفر از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گردآوری شد. سپس متن مصاحبه‎ ها پیاده و کد گذاری شد و با استفاده از نرم افزار QSR.NUDIS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع، 108 کد در داده ‎‎ها به دست آمد. در این مقاله فقط به 7 کد اصلی مربوط به نگارش دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مورد مطالعه پرداخته شده است.
نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که در مؤسسه مورد مطالعه به نگارش دانشگاهی اهمیت کافی داده نمی شود. بسیاری از استادان در سطوح تحصیلات تکمیلی به دانشجویانشان تکالیف نگارشی نمی دهند و همان مقدار ناچیز نگارش دانشگاهی دانشجویان هم کمتر مورد بازبینی و نقد استادان قرار می گیرد. در نتیجه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بازتاب چندانی از استادان خود دریافت نمی کنند تا بر آن اساس دیدگاههای معرفت شناسی و ویژگی‎های بلاغتی رشته خود را به صورت مطلوب فرا گیرند. با این حال، در برخی از رشته های علوم طبیعی و فنی دانشجویان و استادان آنها مقالات مشترکی را برای چاپ به مجلات علمی [اغلب خارجی] می فرستند و نظرهای داوران این مجلات تا حد زیادی عدم بازبینی نوشته های دانشجوان توسط استادانشان را جبران می کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Academic Writing in Iranian University: The Lost Ring of the Chain

نویسنده [English]

  • Mostafa Hasrati

College of Literature and Humanities Razi University of Kermanshah

چکیده [English]

This paper reports the results of a grounded theory investigation into academic writing in an Iranian institution of higher education. It particularly focuses on academic writing practices of a group of graduate students as well as the importance their advisors attached to such practices. Interview data were collected from 19 participants. The data were then transcribed, coded, and analysed using the QSR.NUDIST software. Overall 108 codes were identified. In the present paper the seven major categories related to academic writing practices of graduate student participants will be elaborated on.
The results show that academic writing is not given a merit value in the institution under study. Many advisors in graduate schools do not require writing assignments. Furthermore, the little amount of academic writing the graduate students do, is often not examined by advisors. The result is that graduate students often do not receive sufficient feedback from their advisors to learn the world view and discipline specific rhetorical features. Nevertheless, in some science based disciplines, joint papers written by graduate students and their advisors are sent to journals for publication, and the feedback received by journal reviewers to a considerable degree compensates lack of feedback from advisors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic writing
  • Academic Literacy
  • Feedback on Students Writing
  • Graduate Students and University