نویسنده
دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده
در این مقاله اعتبار پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی نیروی انسانی در سازمانها بررسی شده است. توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازهای چند بعدی است که شامل پنج متغیر نهفته می شود. سؤالات پژوهشی عبارت اند از: توانمندسازی روانشناختی نیروی انسانی در سازمانهای ایرانی چه ابعادی را در بر می گیرد؟ با توجه به تفاوتهای فرهنگی، آیا این ابعاد متفاوت است یا خیر؟ جامعه آماری220 نفر از کارشناسان حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که با روش نمونهگیری سرشماری انتخاب شدند. برای تشخیص عاملهای سازه توانمندسازی روانشناختی از روش تحلیل عاملی اکتشافی و برای برازش الگو از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان دهنده آن است که: سازه توانمندسازی روانشناختی کارکنان شامل پنج بعد مجزا از هم؛ یعنی شایستگی، خودمختاری، تأثیرگذاری، معنیدار بودن و اعتماد میشود. تفاوتهای فرهنگی با ابعاد توانمندسازی روانشناختی رابطه دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychological Empowerment: Dimensions and Validation on the Structural Equation Model
نویسنده [English]
Tarbiyat Moalem University
چکیده [English]
In this article the validity of psychological Empowerment in the Organization Questionnaire is examined.
Research questions ate: What are Psychological empowerment dimensions in Iranian Organizations? Considering cultural differences, are these dimensions different?
The Sample of study were 220 experts and Staffs working in the Ministry of Science, Research and Technology. Structural Equation Modeling (SEM) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to determine factors. Results show that there are five distinct dimensions (Competency, Self-Determination, effectiveness, Trust, and Meaning) of Psychological Empowerment Construct and cultural differences is related to psychological empowerment.
کلیدواژهها [English]