بررسی رابطه بین جوّ سازمانی دانشگاه و مشارکت اعضای هیئت ‎علمی در تصمیم‎ گیری‎های دانشگاهی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ‎تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

2 کارشناس ‎ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

جوّ سازمانی و مشارکت از جمله موضوعاتی هستند که طی چند دهه اخیر توجه صاحبنظران و علاقه‎ مندان به رفتار فردی، گروهی و سازمانی و دانشگاهی را به خود جلب کرده ‎‎اند. در تحقیق انجام شده، میزان مشارکت اعضای هیئت علمی و ارتباط آن با جوّ سازمانی در دانشگاه مورد مطالعه بر اساس چارچوب نظری تدوین شده بررسی شده است. در این خصوص، فرض شده است که مشارکت اعضای هیئت علمی در چهار زمینه اصلی آموزشی، پژوهشی، مسائل هیئت علمی و مسائل مدیریتی صورت می‎گیرد و میزان مشارکت آنان متأثر از جوّ سازمانی دانشگاه است. با استفاده از روش تحقیق همبستگی، 192 عضو هیئت علمی با توجه به متغیرهای گروه آموزشی، دانشکده (مهندسی، علوم ‎پایه، ریاضی و کامپیوتر، علوم ‎آب، دامپزشکی، کشاورزی، تربیت بدنی، علوم ‎تربیتی و روانشناسی، اقتصاد و علوم ‎اجتماعی، الهیات و ادبیات) و مرتبه علمی (استاد، دانشیار، استادیار و مربی) به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ‎های تحقیق پس از جمع ‎آوری بر اساس فرضیه‎ های تحقیق و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که: الف. مشارکت اعضای هیئت علمی در مسائل آموزشی، پژوهشی، همکاران و مدیریت متوسط بوده است؛ ب. جوّ سازمانی دانشگاه با توجه به خرده مقیاسهای صمیمیت، روحیه، مزاحمت، بی‎ علاقگی، رفتار حمایتی، کناره ‎گیری، نفوذ، سرپرستی نزدیک مدیر گروه در سطح قابل قبول است؛ ج. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام بیانگر آن است که به ترتیب اولویت توجه به روحیه، دوری از مزاحمت، کاهش بی ‎علاقگی و رفتار کناره ‎گیری مدیر می ‎توانند در افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه مؤثر باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Relationship Between Organizational Climate and Faculty Members Participation in University Decision Making

نویسندگان [English]

  • Yadollah Mehralizadeh 1
  • Hossain Sepacy 1
  • Faranak Omidian 2

1 College of Psychology and Education Shahid Chamran Ahvaz University

2 Senior expert in educational management of Shahid Chamran University of Ahvaz

چکیده [English]

Organization climate and participation are subjects that have been concentrated by majority of reserachers who are interested in individual, group, organization and university behavior. This research is related to the study of the relationship between faculty members, participation in the university decision making and organizational climate. It is assumed that faculty participation is involving around five main areas namely, teaching research, faculty member,s affaires, and university management issues.
In addition it is assumed that the rate of faculty member,s participation in university decision making is affected by university climate. A correlation research method was used and data were randomly collected from 192 faculty members based on their academic rank (professor, associate profeeors, assistant profeeors and lecturer) and colleges (Engineering, pure Science, Mathematics and Computer, Water Science, Veterinary, Agriculture, Physical Education, Education and Psychology, Economic and Social Sciences, Theology and Literature). Data were analyzed with Pearson correlation and regression (Stepwise method).
The results indicated that: a) faculty members, participation in teaching, research, faculty and university management issues were average based on a five likert scale, b) university climate with regard to subscale such as faithfulness, moral, restrictive behavior, disengaged behavior, supportive behavior, withdrawal, intervention behabior and close supervision were at acceptable levels, c) Regression (stepwise method) revealed that moral, restrictive behavior, disengaged behavior and withdrawal predict the level of faculty members, participation in university decision making.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Participation
  • Organization Climate
  • Faculty Members and University Decision Making