نویسندگان

1 دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکترای دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد امور دهیاریها، وزارت کشور

چکیده

توانمندسازی اعضای هیئت علمی مراکز دانشگاهی در جهت توسعه حرفه‌ای و پیشبرد اهداف دانشگاه حایز اهمیت اساسی است و تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی هدفمند و تلاشهای نهادینه شده است. در این پژوهش عوامل تأثیرگذار بر بهبود فرصتهای مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تحلیل شده است. پس از بررسی مفهومی و نظری، با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، پرسشنامه‌‌ای بر پایه مرور ادبیات تحقیق، اهداف مورد نظر و دیدگاههای صاحبنظران و تجربه محقق، برای گردآوری داده‌های میدانی تهیه و تدوین شد. پس از اطمینان از روایی و پایایی، پرسشنامه‌ها از سوی یک نمونه برگزیده(120 نفر) براساس روش ‌نمونه‌گیری احتمالی ساده تکمیل شد. پس از گردآوری داده‌ها، از نرم‌افزار آماری SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج مربوط به تحلیل عاملی پیامدهای مثبت و منفی فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت‎ علمی و خانواده آنها از استخراج چهار عامل حکایت می‌کند. عامل اول باعنوان پیش‌نیازهای فرصتهای مطالعاتی، عامل دوم با نام خدمات حمایتی، عامل سوم با عنوان سازگاری فرهنگ خانوادگی و عامل چهارم با عنوان مهارتهای حرفه‌ای پایه به ترتیب 3/2، 28/23، 3/22 و 4/10 از مجموعه واریانس تبیین شده (85 درصد) را تبیین کرده‌اند. برمبنای عوامل استخراج شده پیشنهادهای مقتضی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing Factors Influencing on Improving the Sabbatical Leaves of Faculty Members, University of Tehran

نویسندگان [English]

  • H. Iravani 1
  • Mohammad Mahdi Faezi-Pour 1
  • Aboulqassem Sharifzadeh 2
  • Alireza rban Astaneh 3

1 Department of Agriculture Tehran University

2 Doctoral student of Tehran University

3 M.A. in rural affairs, Ministry of Interior

چکیده [English]

Empowering the faculty members of the University of Tehran in line with professional development and sustainable university progress as a system related to the conventional university's functions (teaching, research and outreach), is an important and considerable process. Improving the Sabbatical leaves of faculty members as a continuing process, require assessment of outcomes and recognization of influencing factors in comprehensive approach. Getting feedback from faculty members for integrating their perspectives in planning processes as a participatory and accountable action-reaction- interaction chains, is main objective of this research. Methodologically, this research is based on surveying research from quantitative research paradigm based on questionnaire as research tool. Results obtained from surveying research with a selected sample of faculty members of the University of Tehran is analyzed and submitted based on factor analyzing technique by SPSS software. According to findings of analyzing the factors influencing on improving the sabbatical leaves of faculty members, four components were extracted. The first factor called the prerequisite factor explained 28/3% of the total variance. The second factor called the supportive services factor explained 23/2% of the variances. The third and forth factors called cultural and family harmony and professional skills factors respectively explained 22/3% and 10/4% of the variances. In conclusion, based on obtained findings, some appropriate mechanisms are suggested for improving the sabbatical leaves of faculty members.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher Education
  • University of Tehran
  • faculty members
  • Faculty Development
  • Sabbatical Leaves and Factor Analysis