نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
مقالة حاضر درصدد است با استفاده از نظریة داده بنیاد به شناسایی ویژگی های دانشگاه دیجیتال بپردازد، هدف مطالعه شناسایی ضرورت شکل گیری دانشگاه دیجیتال، عوامل موثر بر آن، راهبردهای تحقق و پیامدهای ایجاد آن است. نمونه گیری به روش گلوله برفی انجام و با 19 نفر از خبرگان که در حوزه دانشگاه و تحول دیجیتال توامان صاحبنظر بودند، مصاحبه شد. حاصل مصاحبه ها، مجموعه ای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آنها مقوله هایی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها ذیل عناوین: شرایط علی، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، پدیده محوری، راهبردها و پیامدهای دانشگاه دیجیتال تعیین شد. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی قضایا نگارش شدند. شرایط علی اثرگذار بر دانشگاه دیجیتال به دو دسته تقسیم شد. عوامل درون دانشگاه: لزوم بازاندیشی رسالت دانشگاه، لزوم تغییر در رویکردهای اموزشی و پژوهشی، پرهزینه و بروکراتیک بودن آموزش و لزوم استفاده از فرصت های جدید آموزش و عوامل بیرون دانشگاه: چالش های جمعیت شناختی، لزوم شناسایی و براوردن نیازهای علمی و شغلی جامعه، لزوم اجرای اسناد بالادستی، لزوم تامین نیروی ماهر برای عصر دیجیتال هستند. اهم راهبردهای سیاستی و مدیریتی پژوهش، بدینگونه هستند. در راهبردهای سیاستی، سیاستگذاری آموزشی، فناوری های سخت و نرم، فرهنگ دیجیتال، مالی و مدیریت و حفظ داده و برابری آموزشی پیشنهاد می شوند و در راهبردهای مدیریتی(اجرایی)، ارزیابی سطح بلوغ دیجیتال دانشگاه، تامین زیرساخت های انسانی، رهبری، اقتصادی و تکنولوژیکی و بازنگری فرایند نظام اموزشی و تعریف فرایندهای جدید پیشنهاد می شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing Digital University Conceptual Framework; Grounded Theory Approach
نویسنده [English]
Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present article seeks to identify the characteristics of the digital university using grounded theory. Snowball sampling was performed and 19 experts in the field of university and digital transformation were interviewed. The result of the interviews was a collection of basic topics that were collected during the open coding process and categories were extracted from them. Then, in the central coding stage, the link between the categories under the following headings: causal conditions, contextual factors, intervening conditions, phenomenon-oriented, strategies and consequences of digital university was determined. Then the cases were written in the selective coding stage. The causal conditions affecting the digital university were divided into two categories. Factors within the university: the need to rethink the mission of the university, the need to change teaching and research approaches, the cost and bureaucracy of education and the need to use new educational opportunities and factors outside the university: demographic challenges, the need to identify and meet scientific needs and job for society. Such are the policy and management strategies of research. In policy strategies, policy of education, hard and soft technologies, digital culture, finance and management and data preservation and educational equality are suggested, and in management strategies (executive), assessing the level of digital maturity of the university, providing infrastructure in humanities, leadership, economics and technology, and review of the education system process and definition of new processes are suggested.
کلیدواژهها [English]