طراحی چارچوب مفهومی دانشگاه دیجیتال؛ رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.61838/irphe.29.2.4

چکیده

مقالة حاضر درصدد است با استفاده از نظریة داده بنیاد به شناسایی ویژگی­ های دانشگاه دیجیتال بپردازد، هدف مطالعه شناسایی ضرورت شکل­ گیری دانشگاه دیجیتال، عوامل موثر بر آن، راهبردهای تحقق و پیامدهای ایجاد آن است. نمونه­ گیری به روش گلوله برفی انجام و با 19 نفر از خبرگان که در حوزه دانشگاه و تحول دیجیتال توامان صاحبنظر بودند، مصاحبه شد. حاصل مصاحبه ­ها، مجموعه ­ای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گردآوری و از درون آن‌ها مقوله ­هایی استخراج شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ­ها ذیل عناوین: شرایط علی، عوامل زمینه ­ای، شرایط مداخله ­گر، پدیده­ محوری، راهبردها و پیامدهای دانشگاه دیجیتال تعیین شد. در ادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی قضایا نگارش شدند. شرایط علی اثرگذار بر دانشگاه دیجیتال به دو دسته تقسیم شد. عوامل درون دانشگاه: لزوم بازاندیشی رسالت دانشگاه، لزوم تغییر در رویکردهای اموزشی و پژوهشی، پرهزینه و بروکراتیک بودن آموزش و لزوم استفاده از فرصت­ های جدید آموزش و عوامل بیرون دانشگاه: چالش ­های جمعیت ­شناختی، لزوم شناسایی و براوردن نیازهای علمی و شغلی جامعه، لزوم اجرای اسناد بالادستی، لزوم تامین نیروی ماهر برای عصر دیجیتال هستند. اهم راهبردهای سیاستی و مدیریتی پژوهش، بدین­گونه هستند. در راهبردهای سیاستی، سیاستگذاری آموزشی، فناوری­ های سخت و نرم، فرهنگ دیجیتال، مالی و مدیریت و حفظ داده و برابری آموزشی پیشنهاد می­ شوند و در راهبرد­های مدیریتی(اجرایی)، ارزیابی سطح بلوغ دیجیتال دانشگاه، تامین زیرساخت ­های انسانی، رهبری، اقتصادی و تکنولوژیکی و بازنگری فرایند نظام اموزشی و تعریف فرایندهای جدید پیشنهاد می ­شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing Digital University Conceptual Framework; Grounded Theory Approach

نویسنده [English]

  • Ashraf Rahimian

Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present article seeks to identify the characteristics of the digital university using grounded theory. Snowball sampling was performed and 19 experts in the field of university and digital transformation were interviewed. The result of the interviews was a collection of basic topics that were collected during the open coding process and categories were extracted from them. Then, in the central coding stage, the link between the categories under the following headings: causal conditions, contextual factors, intervening conditions, phenomenon-oriented, strategies and consequences of digital university was determined. Then the cases were written in the selective coding stage. The causal conditions affecting the digital university were divided into two categories. Factors within the university: the need to rethink the mission of the university, the need to change teaching and research approaches, the cost and bureaucracy of education and the need to use new educational opportunities and factors outside the university: demographic challenges, the need to identify and meet scientific needs and job for society. Such are the policy and management strategies of research. In policy strategies, policy of education, hard and soft technologies, digital culture, finance and management and data preservation and educational equality are suggested, and in management strategies (executive), assessing the level of digital maturity of the university, providing infrastructure in humanities, leadership, economics and technology, and review of the education system process and definition of new processes are suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital university
  • digital transformation
  • foundational data theory
Abasi, A., Farasatkhah, M., & Moazzami, M. (2023). Analyzing higher education accreditation results with an emphasis on internationalization of higher education. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 27(4), 25-54. https://doi.org/10.52547/IRPHE.27.4.25
Abduvakhidov, A. M., Mannapova, E. T., & Akhmetshin, E. M. (2021). Digital Development of Education and Universities: Global Challenges of the Digital Economy. International Journal of Instruction, 14(1), 743-760. https://eric.ed.gov/?id=EJ1282222
Arasteh, H., & Khabare, K. (2021). Digital University is a platform for digital learning in the Corona and post-Corona eras. Rahyaft, 30(80), 1-15. https://doi.org/10.22034/rahyaft.2021.10435.1143
Bernstein, A., & Raman, A. (2015). The great decoupling: An interview with erik brynjolfsson and andrew mcafee. Harvard Business Review, 93(6), 66-74. https://hbr.org/2015/06/the-great-decoupling
Corbin, J. M., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
Danaeifard, H., & Ismali, A. (2011). Making the Theory of Organizational Indifference: Applying the Research Strategy of Data Foundation Theory in Practice.
Dehghanan, H., Afjahi, S. A., Soltani, M., & Javaheri, E. (2019). The Grounded Theory Model in the Talent Management Process. Journal of Research in Human Resources Management, 10(4), 185-217. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204316.html
Fischer, M., Imgrund, F., Janiesch, C., & Winkelmann, A. (2020). Strategy archetypes for digital transformation: Defining meta objectives using business process management. Information & Management, 57(5), 103262. https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103262
Galina, K. (2020). The concept of a digital transformation of a traditional university to a “digital university”. E-management, 90. https://doi.org/10.26425/2658-3445-2020-2-89-96
Habibi Fahim, H., & Frey, T. (2020). The future of education; Eight educational trends for the future.
Haghgooyan, Z., Zarei Matin, H., Jandaghi, G., & Rahmati. (2015). Understanding the process of cheerfulness formation using data theory. Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, 4(2), 141-199. https://obs.sinaweb.net/article_14506.html
Jensen, T. (2019). Higher education in the digital era. The current state of transformation around the world. International Association of Universities, 2019, 28-42. www.iau-aiu.net
Johnston, B., MacNeill, S., & Smyth, K. (2019). Conceptualising the digital university: The intersection of policy, pedagogy and practice. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99160-3
Limani, Y., Hajrizi, E., Stapleton, L., & Retkoceri, M. (2019). Digital transformation readiness in higher education institutions (HEI): The case of Kosovo. IFAC-PapersOnLine, 52(25), 52-57. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2019.12.445
Lipsmeier, A., Kühn, A., Joppen, R., & Dumitrescu, R. (2020). Process for the development of a digital strategy. Procedia cirp, 88, 173-178. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.031
Mashayekh, F. (2020). Pedagogy of science and art of teaching - learning from ancient times to the present (theory and application).
Matin, A. (2021). Science; Endless border.
Mergel, I., Edelmann, N., & Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government information quarterly, 36(4), 101385. https://doi.org/10.1016/j.giq.2019.06.002
Peters, M. A. (2016). Inside the global teaching machine: MOOCs, academic labour and the future of the university. Learning and Teaching, 9(2), 66-88. https://doi.org/10.3167/latiss.2016.090204
Peters, M. A. (2019). Technological unemployment: Educating for the fourth industrial revolution. In The Chinese dream: Educating the future (pp. 99-107). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780429329135-10/technological-unemployment-michael-peters
Sedghi, J., Mahmoodi Khodaei, R., Iranzadeh, S., & Alavi Matin, Y. (2023). Designing a policy-making model in skill based education using a Grounded Theory approach. Research and Planning in Higher Education, 27(4), 111-141. https://doi.org/10.52547/IRPHE.27.4.111
Shamizanjani, M., Nabi, F., & Irandoost, S. (2020). Digital Captain. Tehran: Ariana Ghalam.